Frykter at staten tar veipenger

I følge konkurransegrunnlaget skulle skjæringen til venstre utvides slik at vegen kunne gjøres bredere. For å få prisen ned, valgte Vegvesenet i stedet å utvide vegen mot høyre..
I følge konkurransegrunnlaget skulle skjæringen til venstre utvides slik at vegen kunne gjøres bredere. For å få prisen ned, valgte Vegvesenet i stedet å utvide vegen mot høyre.. (Bilde: Roger Jenshus, Statens vegvesen)

Fra nyttår overtar norske fylker 17.000 kilometer vei fra staten. Men av ekstramidlene på én milliard kroner går over halvparten til administrasjon og til Statens vegvesen.

– Altfor mye

Neste år får Statens vegvesen 537 millioner kroner for å administrere veier som fylkene skal overta. Nå reagerer flere fylkesordførere på det de mener er urimelig høye administrasjonsutgifter hos vegvesenet, skriver Nationen.

På ti år regner Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag og Roger Ryberg (Ap) i Buskerud med at Vegvesenet vil bruke 5,4 milliarder kroner til administrasjon. Pengene burde i langt større grad vært brukt til å bygge og drifte veier, mener de to.

– Jeg er ikke sikker på at Vegvesenet bruker så mye på administrasjon i dag. Mesteparten av administrasjonskostnadene er prosjektfinansiert i dag, sier Sandvik.

Han får støtte fra Roger Ryberg i Buskerud.

– Jeg synes dette er altfor mye, sier Ryberg.

Ville ha mer

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet sier at Statens vegvesen har fått mindre enn det de mente de trengte.

– De mente den totale summen var 1,1 milliard kroner, og vi har justert denne ned til 1 milliard, sier han.

Norges Automobil-Forbund (NAF) er enig i at Statens vegvesen må dokumentere utgiftene til administrasjon. (©NTB)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå