Det var et slikt Boeing 737 fly fra selskapet Helios som styrtet utenfor Athen i går. (Bilde: Cyprus.nu)

Frosne kropper i flykrasj

Ifølge pilotene i to F16-fly som gikk opp for å finne ut hva som var galt med Boeing 737-flyet fra Helios, observerte de unormale forhold i cockpiten.

Kun andrepiloten skal ha vært synlig, og han skal ha sittet sammenkrøket i setet.

I og med at likene ser ut til å ha vært frosne, kan det tyde på at kabintrykket plutselig har blitt borte og at det har blitt samme trykk og temperatur inni flykroppen som utenfor.

I flyhøyde på rundt 10.000 meter kan temperaturen være rundt minus 50 og trykket så lavt at mennesker ikke kan overleve uten tilførsel av oksygen.

To ulike systemer

Det ekspertene spør seg, er hvordan både flykabin og cockpit kan ha blitt rammet av trykk- og temperaturfall. Det er to separate luftkondisjoneringssytemer.

Kapteinen skal ha meldt fra om problemer med luftkondisjoneringssystemet. 20 minutter etter avgang fra Kypros ble det stille fra flyet. Detter gikk det på autopilot før det styrtet.

Flyet kom i brann etter styrten. Likene hadde derfor ytre brannskader, men var likevel frosne.

Sjekker svarte boksen

Taleregistratoren og den svarte boksen er funnet og vil kunne gi svar på hvorfor flyet styrtet og drepte alle de 121 om bord.

Den greske ministeren for kommunikasjon og arbeid, Haris Thrasou, sier ifølge Cypros Mail at det ikke er noen ting som tyder på at flyet er offfer for terrorhandling. Han sier at alle om bord trolig døde lenge før flyet traff bakken.

Helios Flight 522 hadde 115 pasasjerer om bord og seks besetningsmedlemmer. Flyet var på vei fra Larnaca på Kypros til Athen. Det styrtet rundt 12 i går, like ved kystbyen Grammatikos, ca 40 kilometer nord for Athen og like ved det historiske stedet Maraton.

Ulykkesforfulgt

Det greske flyselskapet Helios har ikke det beste ryktet i bransjen. Ifølge den greske avisa Cyprus Mail skal flere av flyene til Helios hatt tekniske problemer og vært involvert i flere episoder. Ingen skal ha vært av svært alvorlig karakter.

Tidligere passasjerer har ringt inn og fortalt om problemer med temperaturen på ett av Helios' fly, muligens samme føy som styrtet i går. Mye kan tyde på at dette flyet har hatt tekniske problemer tidligere også.

Aftenposten skriver i dag at en Helios-avgang fra Kypros måtte nødlande på Rhodos etter mototrøbbel. Flyet fikk ny motor etter dette.

Nødlanding

Tre måneder senere måtte tre passasjerer fra en flight til Warzawa på sykehus etter at en maskin mistet trykket i kabinen og måtte nødlande i Larnaca. Andre passasjerer og besetningsmedlemmer fikk førstehjelp på flyplassen.

Ifølge nettstedet Aviaton Safety Network skal denne maskinen være 5B-DBY - det samme flyet som styrtet etter trykkproblemer søndag.

Cockpitproblem

Ett spesielt fly tilhørende selskapet ha vært spesielt utsatt for problemer, blant annet i cockpiten, skriver avisa Cyprus Mail .

Flere tidligere passasjerer har ringt inn til greske og kypriotiske TV-kanaler for å fortelle at de har opplevd problemer med temperaturen i flyet da de reiste med Helios.

En mann fortalte at temperaturen hadde falt dramatisk under en tur fra Praha denne uken, og at alle passasjerene hadde fått utdelt tepper.

Flyet hadde to motorer av typen CFMI CFM56-3C1.