Fremtidens Bjørvika

Fire tverrfaglige konsulentgrupper ble i vår engasjert til å utrede alternative totalløsninger for området rundt den nye Operaen. Fra dagens ingenmannsland dominert av eksos, asfalt og betong skal et nytt byområde skapes med næringsbygg, boliger og fellesarealer. Nærheten til vann og grøntarealer skal utnyttes, samtidig som bilveier og annen infrastruktur må på plass.

Høyhus?

I tilfluktsrommet under Nationaltheatret jernbanestasjon blir utredningene presentert i tegninger, tekst og montasjer. Utnyttelsesgraden av området varierer fra 400.000 til nær 800.000 kvadratmeter og fra 600 til over 2000 boliger.

Byggehøyden blir trolig et av stridstemaene. Tre av gruppene satser på høyhus i området mellom jernbaneskinnene og fjorden. Et spennende innspill er Tårnbyen – 12 boligtårn hver på 25 etasjer formet som stemmegafler – fra gruppen der Arne Henriksen Arkitekter er norsk deltaker. Til sammenligning er dagens Hotel Plaza 30 etasjer. Den akademiske sammensatte gruppen der blant andre Arkitekthøgskolen i Oslo er representert, er den eneste som ønsker en lav og relativt spredt bygningsmasse.

Klassisk

DivA Arkitekter, Institutt for byutvikling og Norsam har sammen med to britiske partnere tegnet en ny bydel etter klassisk, europeisk modell rundt et nytt bydelssenter – Bispetorget. Veisystemet som i dag tangerer middelalderruinene i Gamlebyen vil de legge i en bue ut i fjorden, mens kanaler skal sørge for vannspeil nesten helt inn til torget.

Plan B, Hjellnes Cowi, Catelle Eiendoms-Consult og Norsk institutt for kulturminneforskning er med i gruppen som går inn for den tetteste utbyggingen. De har tegnet en bred boulevard mellom Operaen og Oslo S. På innsiden reiser det seg en skog av høyhus som også dekker alle jernbanesporene inn til Oslo S.

Vedtak før jul

Det var Grete Horntvedt, byråd for næring og byutvikling, som kalte utredningsarbeidet velfrisert, vakkert og voldsomt ved åpningen av utstillingen tirsdag 3. oktober, og hun har god dekning for karakteristikken. Horntvedt representerer en av oppdragsgiverne for utredningene – Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune. De andre oppdragsgiverne er NSB Eiendom, Statens vegvesen Oslo og Statsbygg.

– I denne saken er det ingen vinnere og ingen tapere. Vi står fritt i å benytte elementer fra alle de fire utredningene, sier Horntvedt. Byrådet skal behandle Bjørvika-utredningene før jul. I mellomtiden kan publikum studere skisser og plantegninger for den nye bydelen som skal vokse frem de neste tiår. Nedgang til utstillingen er fra perrongen på Nationaltheatret nye togstasjon.