Modulene kan bli bygget ved et annet verft etter konkursen til Mjellem & Karlsen.

Fregatter som planlagt

Morselskapet Mjellem & Karlsen AS er hovedsamarbeidspartner for den spanske verftsgruppen Izar for Sjøforsvarets nye Nansen-klasse fregatter. Gjenkjøpsavtalene innebærer at det spanske verftet skal bygge moduler til fregattene ved Mjellem & Karlsen. Etter planene skal bergensverftet også skal sette sammen fartøyene. Da konkursbegjæringen kom var Mjellem & Karlsen verft i oppstartfasen av byggingen av moduler til de nye fregattene.

- Foreløpig frykter vi ikke konsekvenser for fremdriften i fregattprosjektet, sier sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon/SJØ, kontreadmiral Jan Jæger.

Mjellem & Karlsen Verft AS har de siste fem årene gått med underskudd og verftet har ikke fått nye kontrakter siden desember 2000. 411 kan miste jobben som en følge av konkursen.

Stoler på Izar

Forsvarets logistikkorganisasjon/SJØ er ansvarlig internt for å levere fregatter til Sjøforsvaret. - Foreløpig er vi ikke engstelig for at konkursen skal få konsekvenser for fregattprosjektet. Ansvaret for bygging og levering av nye fregatter er en sak mellom Mjellem & Karlsen og Izar, opplyser Jæger. Han legger til at han synes det er naturlig hvis Izar velger å finne en ny hovedsamarbeidspartner i Norge, og er ikke overrasket om Izar velger Aker Langsten, som nylig bygget kystvaktfartøyet Svalbard. Langsten har tidligere bygget forsvarets spion/forskningsskip Marjatta.

Fregattkontrakten skal tilføre norske verft arbeid for minst to milliarder kroner. En vesentlig del av beløpet er knyttet til Mjellem & Karlsen Verft. Verftet har også hatt fortløpende vedlikehold av Forsvarets fartøyer, skipsreparasjoner og service for oljeindustrien. - Fullføring av oppdrag skal avklares med bostyret, understreker Jæger.