Endelig skal det tas en avgjørelse om brannsikring av tak og øvre del av vegger i Bjørvikatunnelen. Hvis ingen klager innen 8. januar, går jobben til Innovative Fire Systems fra Frankrike. (Ill.: Statens vegvesen)

Fransk firma sikrer Bjørvikatunnelen mot brann

Anbudsprosedyren har vært en møysommelig prosess. Brannsikringen ble utlyst allerede i november 2007, den gangen med 22. mai 2008 som frist. Grunnen til at entreprenørene fikk så god tid til å regne var at Vegvesenet forlangte dokumentasjon på at den metoden de valgte, fungerte etter hensikten. Dette måtte gjøres i en ovn hvor temperaturen kan komme opp i 1 350 grader. En slik ovn finnes ikke i Norge.

Til tross for den lange anbudsfristen fikk Vegvesenet anmodninger om mer tid fra flere entreprenører. Dette ble imøtekommet, og ny frist ble satt til 19. august. Da kom det inn tre anbud, hvorav det høyeste ble gitt av Innovative Fire Systems. Det var den gangen på 52 millioner kroner. Lavest lå det tyske firmaet Kaser med 48,3 millioner, mens et nederlandsk arbeidsfellesskap ville ha 50,9 millioner for jobben.

Vegvesenet var imidlertid ikke forhøyd med dokumentasjonen. Alle anbudene ble derfor avvist, og forhandlinger ble innledet med de tre anbyderne. Disse var ikke lenger bundet av prisene de hadde gitt.

Oppdraget omfatter brannsikring av taket pluss alle veggflater høyere enn 3,5 meter over banketten. Dette utgjør ikke mindre enn 39 400 m2 takflate og 10 850 m2 veggflate. Anbyderne fikk to valgmuligheter. De kunne bruke et stoff som sprøytes på en nettarmering, eller de kunne feste brannsikre plater til vegger og tak med bolter. De kunne også gi pris på begge deler, men den muligheten ble ikke brukt. Franskmennene og nederlenderne ville sprøyte, tyskerne ville montere plater. Når det franske firmaet nå har fått jobben, er det klart at brannsikringen vil bli sprøytet på tak og vegger. Stoffet som skal brukes, ligner på sprøytebetong, men sammensetningen er en fransk produkthemmelighet.

Utsettelsen av kontraktstildelingen får ingen konsekvenser for åpningen av tunnelen, som vil finne sted høsten 2010 som planlagt. Men arbeidet på Sørenga lengst øst vil bli hektisk. Her regnet Vegvesenet med å komme i gang med brannsikringen i fjor høst. For resten av tunnelen spiller utsettelsen ingen rolle fordi det ikke er klart for påføring av brannsikring ennå.

Forklaringen på at Vegvesenet stiller så store krav til brannsikringen er at brann i Bjørvikatunnelen kan få alvorlige konsekvenser.

- I verste fall kan en brann skade betongen i vegger og tak. Da kan tunnelen bli stengt lenge. Det er svært alvorlig når den skal brukes av 100 000 biler daglig. Derfor er det viktig at trafikken kommer i gang igjen så fort som mulig etter en eventuell brann, sier Kjell Furre som er byggeleder for brannsikringen.