Fra rør til kule

Den nye ny turbodieselmotoren direkteinnsprøytningssystem er basert på et prinsipp som også vitenskapsmannen Heron kjente til og stadig forbauset hoff-folk med. Han brukte prinsippet som reservoar på små dampvogner i den egyptiske byen Alexandria rundt år 250. Det handler om sfæren. Den hule kulen er uovertruffet når det gjelder forholdet mellom lagringsevne, overflatestørrelse og egenvekt.

Vitsen ved å direkteinnsprøyte drivstoff i en dieselmotor, er ifølge bakgrunnsstoff fra Ford, å oppnå bedre og dermed renere forbrenning. Kobles dette med en luftpumpe og dessuten med et svovelfattig drivstoff, vil produksjonen av avgasser skje nær-ideellt.

Kobler man dessuten på et partikkelfilter slik Citroën gjør, blir dieselmotoren ifølge Citroëns ingeniører en bortimot ideell kraftkilde. Men forbrenning av hydrokarboner som bensin og dieselolje, vil alltid gi klimagassen karbondioksid i avgassene. Det man ikke slipper ut for eksempel i nye Citroën C5, er nitrogenoksider, uforbrente drivstoffrester og giftgassen karbonmonoksid. Filteret tar hånd om sot- og svovelpartikler. Verken Ford eller andre dieselmotorprodusenter bruker partikkelfilter slik Peugeot-Citroën gjør.

Jernmotor

Fords nye turbodieselmotor kalles TDCi og er ifølge den tekniske rapporten om motoren, bygget med støpejern blokk og ditto topplokk, med fire ventiler pr. sylinder, høyt systemtrykk (1350 bar), kompakte og magnetventilstyrte innsprøytningsdyser, og diverse målesonder som hjelper motorstyringen å servere riktig mengde drivstoff til riktig tid. Pumpen er av skovletype og suger opp dieselolje fra tanken, hvorpå den i to trykktrinn leverer drivstoffet til det sfæriske trykklageret.

En egen ventil sørger for at pumpen bare plasserer nødvendig mengde drivstoff i lageret, utregnet etter kjøreforhold og -stil. Drivstoffet står under trykk i rør helt ut til injeksjonsdysene, en på toppen av hver sylinder. Dysene er sekshulls og åpner magnetisk med en reaksjonshastighet på tre millisekunder. De er på forhånd utstyrt med en matrisekode som leses av motorstyringen, slik at den individuelle dysens karakteristikk er lagret i sentralenheten. Dermed skal motoren kunne styres optimalt ved alle turtall.

Lavt forbruk

Tester har vist at Ford Focus med den nye motoren, ifølge Fords testavdeling kan kjøres i kombinert by- og land-mønster - såkalt EU-syklus - med et forbruk på 0,55 l/mil. På landevei i norsk hastighet bruker den 0,45 l/mil. Motoren er på 1,8 liter og yter 85 kW/115 hk, største dreiemoment nås ved 1850 o/min og er på 250 Nm. Systemet kan overstyres slik at motoren i korte perioder øker momentet til 280 Nm ved samme turtall.

Focus med TDCi-motor vil kunne leveres i Norge i løpet av sommeren.