Norshipping: – Svaret på framtidens utfordringer er FOU for å utvikle mer miljøvennlige skip. Det gjelder ikke bare utslipp av CO 2, men også utslipp av SO x, NO x og ballastvann, sa Dag Terje Andersen i sin tale da han åpnet årets Norshipping på Lillestrøm.
Han mener at den maritime industrien har tatt fatt i miljøutfordringene. Andersen framhever initiativet fra Det Norske Veritas, som sammen med Eidesvik holder på å utvikle skip hvor hjelpemaskineriet er basert på brenselsceller drevet av naturgass.
– Dette vil redusere utslippene av klimagasser, SO x og SO x.
Andersen dro også fram det arbeid som gjøres av Oceansaver når det gjelder rensing av ballastvann, samt Wallenius Wilhelmsen sitt arbeid med utslippsfrie skip.
Samarbeid om rekruttering
Et annet tema Andersen mener betyr mye for framtidens skipsfart er kompetanse hos dem som skal drive rederier og skip.
– Det er mangel på dyktige sjøfolk verden over. Vi har derfor tatt initiativet til et bredt samarbeid med flere land i Østen for å utdanne flere offiserer som også kan bemanne skip registret i norsk internasjonalt skipsregister, NIS. Nylig var dette et av temaene da jeg var i Kina, sa han.
Skuffet mange
De som ventet at Andersen ville presentere noe av den bebudete meldingen om ny maritim politikk fra regjeringen, ble derimot skuffet.
Selv om han tidligere lovet at denne ville legges frem før sommeren, sier Andersen at en ny maritim politikk vil bli presentert i løpet av året.
Den vil konsentrere seg om fem hovedområder:
- Globalisering
- Miljø
- Rekruttering
- Short Sea Shipping (Europeisk innenlandsk shipping)
- Forskning og Utvikling, FoU