BRUER

Fosdalen industrier konkurs etter sveisejobb for SRBG

Andre gang sveisefirma går konk etter jobb for kinserne.

Her ankommer bruelementene fra Kina i januar i år. Fosdalen Industrier har hatt jobben med å sveise dem sammen til seks større elementer, som skal monteres sammen på byggeplassen ved fylkesvei 17.
Her ankommer bruelementene fra Kina i januar i år. Fosdalen Industrier har hatt jobben med å sveise dem sammen til seks større elementer, som skal monteres sammen på byggeplassen ved fylkesvei 17. Foto: Statens vegvesen
6. juni 2019 - 14:50

Fosdalen Industrier, som blant annet har hatt oppdraget med å sveise sammen stålelementene til Beitstadsundbrua på fylkesvei 17 i Trøndelag, er konkurs. Det skriver Trønder-Avisa i dag, torsdag.

Ifølge styreleder Olav Dehli i Fosdalen Industrier AS er nettopp bruoppdraget firmaet har utført for den kinesiske entreprenøren Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) en av hovedgrunnen til konkursen.

Til Trønder-Avisa sier Dehli at firmaet har tapt så mye penger på kontrakten med SRBG at egenkapitalen var i ferd med å bli brukt opp.

Dårlig stål

Han mener kineserne i sin styring av bruprosjektet ikke har lagt inn noen mulighet for rimelige kompensasjonsordninger dersom det dukket opp noe som var annerledes enn forutsatt, og heller ikke har opplyst om alle forhold som var relevante for oppdraget.

Bruelementene er produsert i Kina, og styreleder Olav Dehli i Fosdalen Industrier mener både stålet og det kinesiske sveisearbeidet har vært så dårlig at det har påført firmaet forsinkelser og merutgifter. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Bruelementene er produsert i Kina, og styreleder Olav Dehli i Fosdalen Industrier mener både stålet og det kinesiske sveisearbeidet har vært så dårlig at det har påført firmaet forsinkelser og merutgifter. Foto:  Statens vegvesen

Det er særlig dårlig kvalitet på stålet og stålarbeidene i den 580 meter lange brukonstruksjonen Dehli mener det både burde vært opplyst om, og gitt kompensasjon for.

Han sier til Trønder-Avisa at det er porer og forurensninger i stålplatene, og at den håndverksmessige standarden på sveiseskjøtene i broelementene Fosdalen Industrier mottok fra Kina, har vært svært lav.

Dette førte til både tids- og kostnadssprekk på for Fosdalen Industrier når de skulle sette bruelementene sammen, forklarer Dehlie, og antyder overfor Trønder-Avisa at dette er ting bedriften ville ha forfulgt, dersom det ikke var blitt slått konkurs.

Direktør Lu Wei i SRBG sier imidlertid til Trønder-Avisa at både stålet og sveisearbeidene var godkjent av Vegdirektoratet før bruelementene ble skipet fra Kina til Trøndelag.

Dette bekreftes av prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen, som sier til avisa at de brukte en uavhengig konsulent til å gjennomgå beregningene før elementene ble godkjent.

Beitstadsundbrua skal etter planen stå ferdig 6. desember i år.

I følge Brønstad gjenstår bare noen mindre arbeider av oppdraget Fosdalen Industrier skulle utføre i forbindelse med byggingen av brua.

– Alle bruelementene er sveiset sammen, men det gjenstår noe malingsarbeider og enkelte mindre opprettinger som ikke har konsekvenser for brukonstruksjonen. I tillegg har Fosdalen Industrier også ansvaret for transport av bruelementene fra fabrikken til kaikanten, før de skal fraktes videre med lekter til byggeplassen, sier han til Veier24.

Brønstad forteller at Vegvesenet har vært i kontakt med SRBG, og fått forsikringer om at konkursen i Fosdalen Industrier ikke vil få noen konsekvenser for framdriften i bruleveransen.

– Betyr det at de skal gjøre de gjenstående arbeidene selv, eller har de andre som skal gjøre det?

– Hvordan de vil løse det, vet vi ikke. Men vi har fått forsikringer om at at arbeidene vil bli gjort, og at de vil bli gjort i tide, sier Brønstad.

Kan ikke legge føringer på økonomiske forhold

Dette er ikke første gangen et sveisefirma går konkurs under et bruoppdrag for SRBG. I juni i fjor, under byggingen av Hålogalandsbrua, måtte det danske sveisefirmaet Davai AS legge inn årene. Firmaet begrunnet da konkursen med at de var påført store underskudd på grunn av jobbingen med Hålogalandsbrua, som ble bygget av JVH, som er en Joint Venture-gruppe bestående av SRBG og serbiske VNG Doo.

Beitstadsundbrua skal stå ferdig 6. desember i år. <i>Ill:  Statens vegvesen</i>
Beitstadsundbrua skal stå ferdig 6. desember i år. Ill:  Statens vegvesen

Styreleder Olav Dehli i Fosdalen Industrier sier til Trønderavisa at han spør seg om ikke Statens vegvesen som byggherre, skulle gjort enda mer for å sikre at de utenlandske aktørene opererer med kontrakter som underleverandøren kan overleve på. 

Jo Bernt Brønstad sier til Veier24 at Vegvesenet i prosjekter som dette inngår en kontrakt med hovedentreprenøren, og at de ikke kan gå inn og legge føringer på de økonomiske forholdene i kontraktene hovedentreprenøren gjør med sine underleverandører.

– Det vi gjør, er å godkjenne at kompetansen til underleverandørene og fagfolkene som jobber der, er god nok, og oppfyller kravene til den jobben som skal utføres, sier Brønstad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.