UTFORDRING: En av de største utfordringene med cloud-applikasjoner er å utforme løsningen så funksjonell og enkel at den er nærmest selvforklarende, sier Symfonisjef Trond-Are Utle. (Bilde: Espen Zachariassen)

Forventer Facebook-løsninger på nett

  • IT

Symfoni Software

  • Norsk programvareselskap med 70 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.
  • Spesialisert seg på samhandlingsløsninger og er Nordens største IBM-baserte programvareselskap.
  • Betjener 700 kunder og drøyt 400.000 brukere.
  • Omsetter for 100 millioner kroner.

Det norske programvareselskapet Symfoni software er i ferd med å flytte hele sin portefølje av samhandlingsløsninger ut på nettet.

Det stiller helt andre krav til funksjonalitet.

– Her er det i mye større grad brukerne som setter premissene, sier operativ leder Trond-Are Utle.

Må lære selv

Tradisjonell programvare blir fysisk installert på pc-en til hver medarbeider, og det følger gjerne med et kurs eller to i hvordan løsningen skal brukes.

– Når vi tar i bruk den såkalt nettskyen, skal hvem som helst kunne ta i bruk en applikasjon umiddelbart. Vår utfordring har vært å utforme løsningen så funksjonell og enkel at den er nærmest selvforklarende, sier Utle.

Proff Facebook

Han opplever at brukernes krav er påvirket av brukervennligheten i Facebook. Hvis du skal legge til en person på vennelisten, spretter det opp et vindu, der du får en rekke alternativer.

Du kan sende en intern melding til vedkommende eller organisere kompisen i ønsket gruppe for å holde god oversikt.

– Slike funksjoner har vanligvis krevd langt flere klikk og flyttinger rundt i programløsningen, men nå ser vi at folk forventer slike brukervennlige Facebook-løsninger også i profesjonelle IT-verktøy, sier Utle.

Enklere løsning

Symfoni starter sin nettsky-portefølje, kalt My Symfoni, med et prosjektrom der brukerne kan utveksle informasjon og kunnskap rundt dokumenter og oppgaver.

Senere kommer de andre samhandlingsverktøyene, som selskapet til nå har levert som tradisjonell programvare – blant annet salgsstøtte, kundeservice, web-publisering og dokumenthåndtering.

Varm i trøya

Prosjektrommet på nett er en mye enklere utgave enn den opprinnelige enterpriseløsningen.

– Vi måtte designe løsningen slik at brukerne finner frem og forstår programmet uten opplæring. Men etter hvert som de blir mer varm i trøya og lærer løsningen å kjenne, kan de lete opp stadig flere og mer kompliserte funksjoner, forklarer Trond-Are Utle.