Forventer at vedlikehold av vei prioriteres i Nasjonal Transportplan

– Hvis ikke vedlikehold av veiene prioriteres i budsjettene, gjør vi oss selv en stor bjørnetjeneste, sier Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.

Jim Klungnes er forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.
Jim Klungnes er forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
17. mars 2021 - 12:06

I sine innspill til Nasjonal transportplan har Yrkestrafikkforbundet tydeliggjort behovet for utbedring av veinettet, som er essensielt for å trygge arbeidshverdagen til yrkessjåførene. Forbundsleder Jim Klungnes frykter liv kan gå tapt dersom det nedprioriteres.

En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

Utsettes for unødvendig fare

– Hvis ikke vedlikehold av veiene prioriteres i budsjettene, gjør vi oss selv en stor bjørnetjeneste. Slik forholdene er langs mange riks- og fylkesveier i dag, utsetter vi både yrkessjåfører og vanlige bilister for unødvendig fare. I verste fall vil liv gå tapt som følge av den manglende utbedringen, sier Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding.

Han peker spesifikt på behovet for bedre vintervedlikehold, ras- og skredsikring samt utbedring av farlige strekninger og tuneller.

Særlig vintervedlikeholdet

– Manglende vedlikehold av veiene er en omfattende problemstilling, men vi kan konkretisere det ned til et par punkter. For det første må vintervedlikeholdet bli bedre, i form av bedre brøyting og strøing av veiene, sier Klungnes og fortsetter:

– Deretter har du god ras- og skredsikring, som i dag er mangelvare ved mange utsatte strekinger. Dette utsetter både yrkessjåfører og bilister for livsfare.

– Til slutt har du behovet for utbedring av farlige strekninger og tuneller, som vi har mange av i Norge. Vi trenger blant annet flere midtdelere, bredere tunnelløp, bedre belysning i tunnelene og flere evakueringsmuligheter, for å nevne noe, sier Klungnes.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.