KNM HORTEN: Dette er det siste forsyningsfartøyet bygget for Sjøforsvaret. Det er faset ut, men Sjøforsvaret ønsker et nytt og større for å understøtte de nye fregattene. FOTO: FORSVARETS MEDIESENTER

Forsyningsskip bygges i Norge

  • Forsvar

Sjøforsvaret planlegger å anskaffe et nytt forsyningsfartøy for å betjene fregatter i Fritjof Nansen-klassen .

- Vi krever at skipet enten bygges eller ombygges i Norge. Nå er det på tide at myndighetene bruker ekspertisen på spesialfartøyer som finnes her i landet, sier bransjesjef Egil Holland i TBL Skip.

Han mener at vi har både forskningsinstitusjoner, verft, konsulenter og leverandører pluss den kompetansen som skal til for å kunne bygge det nye forsyningsskipet i Norge.

TBL har derfor i samarbeid med Norges Rederiforbund tatt initiativet til å holde en idédugnad for å komme frem til konkurransedyktige konstellasjoner og konsepter for at ordren kan gjennomføres i Norge.

Fartøyet skal kunne operere verden over, men primært i Nord-Atlanteren. Størrelsen på forsyningsskipet er ikke bestemt, men det er gitt visse krav i spesifikasjonen.

Det er ønske om en transporthastighet på minimum 22 knop, mens minstekravet er 20 knop i snitt. Det skal kunne fylle drivstoff til andre fartøyer i fart opp til 16 knop. I tillegg til drivstoff skal det ha kapasitet for smørolje, ammunisjon, og vanlige forsyninger. For reservedeler og annet skal skipet bruke standard 20 fots containere.

Skipet skal således ha ro-ro muligheter, samtidig som det skal være krankapasitet til å håndtere containere på dekk. Skipet skal inneholde fullt feltsykehus med to fulle operasjonssaler. Sanitetsavdelingen om bord skal ligge så nær helikopterdekk som mulig.

Sjøforsvaret ser for seg forskjellige muligheter: Set kan være et nytt skipeller et eldre skip som bygges om, det kan drives av Sjøforsvaret eller leies inn fra et rederi. Skipets levetid er beregnet til 30 år, mens det skal kunne operere i inntil 40 år.