KNM Fridtjof Nansen Fregatt Forsvaret Skip (Bilde: Mona Sprenger)
Fregatten KNM Fridtjof Nansen Forsvaret skip Haakonsvern (Bilde: Mona Sprenger)
(Bilde: Mona Sprenger)
(Bilde: Mona Sprenger)

Forsyner fregattene med landstrøm

  • Kraft

Norges første nye fregatt, KNM Fridtjof Nansen, ligger stille og fredelig til kai på Haakonsvern utenfor Bergen. Gjennom tre tykke kabler som nesten veier ett tonn til sammen får KNM Fridtjof Nansen strøm fra Haakonsverns eget elverk.

- Fregattene i Nansen-klassen trekker om lag 1000 kW ved kailigge, så det blir raskt store energimengder, sier markedssjef og oberstløytnant i Forsvarsbygg Rune M. Røen. Han viser Teknisk Ukeblad rundt på anlegget, som er hjemmehavn for storparten av fartøyene i Sjøforsvaret.

- En innertier

- Vi har testet det gamle utstyret fra 60-tallet og det viste seg at det var glovarmt innvendig. Virkningsgraden var i mange tilfeller under 50 prosent. Her taper vi vanvittig med energi, sier Røen.

Nå skifter Forsvarsbygg ut utstyret.

- Det er en stor investering, men det vi gjør her blir en innertier, sier Røen, som mener at det nye utstyret har et betydelig potensial for å spare energi.

Selvforsynt

De fleste skip har 60 Hz spenningsforsyning om bord, mens elforsyningen på det norske fastlandet er 50 Hz. På Haakonsvern står omformerstasjonene tett i tett.

- Vi har kjøpt inn nye omformere fra Tyskland for de nye fregattene, forteller Trond Hansen, leder for Elverket Forsvarsbygg Utleie.

Han viser frem de tykke kablene som strømmen går igjennom. Her skal minst mulig energi gå til spille. Haakonsverns elverk er betydelig oppgradert de siste ti årene og er i dag blant de mest moderne i Norge.

Vil kartlegge energibruken

Alle som skal koble til landstrøm, må først logge seg på en PC.

- Den fungerer omtrent som en strømmåler, forklarer Hansen. Flere energiøkonomiseringstiltak på marinbasen har ført til et kraftig fokus på bruk av energi. All energi som blir levert til fartøyene skal måles.

- Identiske fartøyer vil igjen bli målt opp mot hverandre. Vi vil stille spørsmålet; hvorfor bruker ett fartøy mer enn ett annet? Vi ønsker å skape en økt bevissthet rundt energisparing, sier Røen.

Lønnsomt

Trond Hansen mener det kan være lønnsomt for norske havner å tilby landstrøm.

- Både kraftselskapene og Havnevesenet vil tjene på å selge landstrøm. Fartøyene vil tjene på det fordi strømmen uansett blir billigere enn oljen, og skipene vil ikke lenger svartlegge byene våre.

- Men har norske havner tilgang til nok strøm til å forsyne for eksempel cruiseskip?

- Ja, det tror jeg. Vi må bare eksportere mindre. Strømmen vi selger til fartøyene vil bli dyrere enn den strømmen vi eksporterer, sier Hansen, som mener at dette er en vinn-vinn-situasjon, både for miljøet og økonomien.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.