Hovedrotoren til et av Luftforsvarets Bell 412-helikoptre, som tilhører helikopteravdelingen 339 Special Operations Aviation Squadron (SOAS) på Rygge flystasjon, kom onsdag denne uken borti et tre mens det i lav høyde trente på utlasting av personell i nærheten av Rena leir.
Dette førte til at piloten måtte gjennomføre en kontrollert nødlanding med helikopteret.
– Teknisk personell vurderer nå om rotoren kan byttes på stedet slik at helikopteret kan flys ut, eller om det må gjennomføres en bergingsoperasjon, sier oberstløytnant Eivind Byre, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, i en pressemelding.
Luftforsvaret ønsker ikke å dele mer informasjon om hendelsen før det foreligger nye opplysninger. Både Politi og Statens havarikommisjon er varslet om uhellet. Helikopteret er nå frigitt. En egen undersøkelsesgruppe for å følge opp hendelsen er nedsatt av sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Øivind Gunnerud.

Etter det TU kjenner til, har ikke Luftforsvaret hatt noen uhell av betydning med Bell-helikoptrene siden et slik helikopter nødlandet ved Skrimfjellene i Kongsberg i januar 2024.
Luftforsvaret har etter alt å dømme ikke hatt uhell med andre flytyper siden august i fjor, da et Super Hercules fikk punktering på rullebanen på Oslo lufthavn i august i fjor.

Avinor etter droneobservasjonene: – Vi har verktøy og gode prosedyrer







