Administrerende direktør Trygve Aarland, BMV (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Administrerende direktør Trygve Aarland, BMV (Bilde: CAMILLA AADLAND)
UNDER BYGGING: På Marineholmen i Bergen er ringseksjoner til fregattene bygget. Her fra produksjonen i fjor sommer. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FREGATT: På Marineholmen i Bergen er byggingen av ringseksjoner til fregattene i full gang. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: BMV)
Industrien gledet seg over å få høyere avskrivingssatser. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: BMV)
TRYGVE AARLAND, BMV (Bilde: CAMILLA AADLAND)
BMV BYGGER FOR FREGATTENE (Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)

Forsvaret viktig for BMV

Bergen: Bergen Mekaniske Verksted (BMV) steg opp av asken etter at Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, som administrerende direktør Trygve Aarland selv beskriver det.

Da var byggingen av fregattene allerede så vidt i gang.

– Mjellem & Karlsen hadde en god tilknytning til Sjøforsvaret, og vi ønsket å bringe kompetansen videre, sier Aarland. BMV kjøpte alt utstyr, alle varer i arbeid og startet opp med de 70–80 som da var i lønnet arbeid. I dag er det 290 ansatte ved verftet.



Opp og ned

– Vi hadde over 150 anløp til verftet i løpet av de ti første månedene. Avtalen med fregattprosjektet gikk bra, og 2003 ble et bra år for oss. Vi kom på plass med vår bedriftsstruktur, som er annerledes enn den Mjellem & Karlsen hadde, forteller direktøren. Han mener dagens organisasjon er flatere og mer operativ enn den gamle.

2004 ble imidlertid et vanskeligere år for BMV.

– Det var et tungt år innen reparasjonsbransjen, blant annet fordi nybyggerverftene hadde lite å gjøre og begynte å reparere. Nå er de heldigvis i gang igjen med nybygg, og vi får flere prosjekter her, sier Aarland.

Verftet har vært utsolgt fra senhøsten i fjor, og det ser ut til å fylle seg godt opp i ferien også. – I år ser det atskillig bedre ut enn i fjor, kommenterer direktøren.



Ingen gullgruve

BMV reparerer blant annet fiske- og offshorefartøy, handelsflåter og Fjord1s hurtigbåter. Men den største kunden er altså Forsvaret.

– 60 prosent av det vi gjør er direkte eller indirekte for Sjøforsvaret. Så vidt jeg kjenner til, er vi deres største leverandør av denne type tjenester, sier Aarland. BMV har blant annet kontrakt på vedlikehold av MTB-er, som er inne på full overhaling hvert år. I tillegg bygger verftet en rekke seksjoner for det spanske verftet Navantia, som står bak Forsvarets nye fregatter.

– Å bygge for Forsvaret er en annen type produksjon, med veldig strenge krav, sier Aarland. Han innrømmer at fregattprosjektet ikke er noen gullgruve for BMV. – Vi er med for å tilegne oss kompetanse og kunnskap, sier han.

Ikke Norge

Planen var at de to siste fregattene skulle bygges i Norge, men slik blir det ikke.

– Vi prøvde å få til et konsortium med flere andre verft, men det ble for kort tid og for mange ting å forberede seg på. Vi innså at prosjektet ville bli utsatt for en høyere risiko, sier Aarland. Som en kompensasjon har BMV fått økt volumet i avtalen med Navantia, slik at de skal bygge flere seksjoner for de siste fregattene.

BMV er i full gang med å produsere ringseksjoner til fregattenes akterdel. Disse blokkene blir delvis utrustet før de kommer på beddingen i Spania. Det hele skjer på Marineholmen i Bergen. Der holder også tre spanjoler fra det spanske verftet til.

Neste skritt er å sende norske ingeniører den andre veien. – Vi søker etter ingeniører som skal til Spania til sommeren. Dette er en fin sjanse for de som har lyst til å reise utenlands, og som ønsker en skikkelig ingeniørutfordring, mener Aarland.



Vil bygge nytt

På lenger sikt planlegger BMV å komme seg inn på nybyggermarkedet. – Vi har ledig kapasitet, og har tilgang på stål i utlandet, sier direktøren.

Foreløpig er 20 nybygg på listen over prosjekter som kan være interessante. – Vi regner med å finne ett eller flere prosjekt som passer oss i løpet av i år og neste år, sier Aarland.

Han har også en visjon om å utbedre industriområdene på Laksevåg i Bergen til et maritimt senter.

– Vi ser for oss et kompakt anlegg som er tilpasset våre kunder. I tilegg ønsker vi oss et sett med underleverandører inne på området som lever sammen med oss i symbiose og på egen hånd, forteller BMV-direktøren. Han tror det skal være mulig å få til: – Interessen for å få dette til er stor.