FORSVAR

Første nye fly siden i fjor: – Alt går som planlagt med F-35

Nå har Norge 37 F-35A.

Flyet med halenummer 5664 var det første av tre F-35A som landet på Ørland onsdag kveld.
Flyet med halenummer 5664 var det første av tre F-35A som landet på Ørland onsdag kveld. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Onsdag 24. august fant årets første flyleveranse til Ørland sted.

F-35A nummer 35, 36 og 37 landet på flystasjonen på kvelden etter å ha blitt fløyet fra Lockheed Martin-fabrikken i Texas.

– Alt går som planlagt med F-35-programmet, uttaler oberst Martin Tesli, som nettopp har tatt over som sjef for 132 luftving, i ei pressemelding fra Forsvaret.

Snart 40 fly

Siden leveransene av F-35A startet til Ørland for fem år siden, har kampflyene blitt levert i bolker på tre og tre: En leveranse om våren og en om høsten. 

I år, som i fjor, ble imidlertid vårleveransen utsatt til sensommeren. Leveringsplanen er revidert som følge av covid-19, etter det TU har fått opplyst fra Luftforsvaret.

Den ferske F-35A-trioen etter landing på Ørland flystasjon. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Det er fortsatt planen at Norge skal motta ytterligere tre kampfly i løpet av året. Trolig vil den neste trioen leveres i desember. Det er alltid amerikanske flygere fra organisasjonen «Defence Contract Management Agency» (DCMA) som ferger maskinene over Atlanteren.

Dermed vil flåten mot slutten av 2022 telle 40 fly, hvorav 10 befinner seg på flystasjonen Luke i Arizona der de brukes til trening.

Nå som flere av flyene har begynt å få en del timer i loggboka, begynner også behovet for tyngre vedlikehold å melde seg, slik at i årene framover vil det til enhver tid befinne seg et norsk F-35 på verksted i Italia.

Det første flyet, med halenummer 5205 (AM-11), dro til depotvedlikehold hos Leonardo i Cameri ved Milano i juli.

Mye samtrening

Luftforsvaret påpeker at de har passert flere F-35-milepæler siden forrige leveranse i desember i fjor – de fleste knyttet til Evenes:

Generalmajor Rolf Folland (t.v), sjef for Luftforsvaret og oberst Martin Tesli, sjef for 132 luftving. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Siden 6. januar har Luftforsvaret utført det såkalte QRA-oppdraget («Quick Reaction Alert») med F-35A stasjonert på Evenes. Knappe fire uker senere var beredskapsflyene oppe på sitt første identifiseringsoppdrag.

Dette skjedde på morgenen 2. februar da de ble sendt på vingene som respons på at en russisk formasjon fløy ut fra Kolakysten og i retning vestover.

I tillegg har F-35 på Evenes eskortert og trent sammen med amerikanske bombefly sammen med allierte i områdene rundt den nye basen.

Eksempelvis var de oppe sammen med svenske Jas-39C Gripen og øvde sammen med amerikanske B-52H Stratofortress tidligere denne måneden.

– Vi ser at F-35 virker som det skal og at QRA-beredskapen ut fra Evenes går som normalt. Med tre nye fly bidrar det til enda mer trening og kompetanseheving for vårt personell både på Ørland og Evenes, uttaler generalmajor Rolf Folland, sjef for Luftforsvaret.

Det nærmer seg tre år siden Luftforsvaret erklærte første operative evne (IOC) med F-35A, og målet er å oppnå full operativ evne i 2025. I årene fram til da vil mye handle om samtrening og integrasjon med både egne og allierte styrker.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.