Ikke lett for fotgjengere å finne sin plass på fylkesveg 7. Arne Digernes og Anne Luth-Hanssen Oma har kjempet for å få den lagt i tunnel. Høsten neste år blir kampen kronet med seier. (Bilde: Katrine Helgheim, Hordaland Folkeblad)

Første entreprise i Kvammapakken er ute

Tunnelen skal sprenges mellom mellom Øystese og Norheimsund. Oppdraget omfatter også 400 meter veg i dagen, en rundkjøring og to tunnelportaler med en samlet lengde på 40 meter. Dette er det første av i alt 9 delprosjekter på fylkesvegene 7 og 49 som til sammen utgjør Kvammapakken. Som navnet mer enn antyder, ligger vegstrekningene som berøres av prosjektene i Kvam kommune.

Kvammapakken er kostnadsberegnet til 423 millioner 2008-kroner. Det meste av beløpet blir finansiert med bompenger. Innkrevingen kommer i gang i begynnelsen av juni.

Vegstrekningene som inngår i pakken holder gjennomgående lav standard, som svært mange veger på Vestlandet. En del trafikkfarlige punkter blir også utbedret som følge av tiltak som inngår i pakken.

Riksveg 7 er en av vegene som fikk beholde riksvegstatusen på tross av forvaltningsreformen, men ikke over alt. Strekningen mellom Granvin og Trengereid, som delvis går langs Hardangerfjorden, ble degradert til fylkesveg 7 ved årsskiftet. Denne vegen går gjennom Kvam kommune.

For ikke så veldig mange år siden var dette en del av hovedvegen mellom Norges to største byer. Det er ikke lett å forstå når man ser på vegstandarden. En alvorlig feil med vegen er det håpløse tilbudet til folk som tar seg fram for egen kraft. På strekningen som får avløsning av Børvenestunnelen, ligger randbebyggelsen mer eller mindre sammenhengende. Likevel blir myke trafikanter avspist med en svært smal skulder mellom kantlinjen og slutten på asfalten. Høsten neste år blir forholdene bedre. Da forsvinner gjennomgangstrafikken inn i tunnelen.

Strekningen som er ute på anbud nå, går mellom Nes og Øystese. Nes på ligger på neset mellom Øystese og Norheimsund. De to tettstedene ligger i bunnen av hver sin bukt. Vegtraséen mellom dem ble vedtatt for mange år siden da oljefondet ikke var så svulmende som nå. I dag ville man trolig sprengt en direkte tunnel mellom bunnen av de to buktene. Den tunnelen hadde ikke blitt vesentlig lengre Børvenestunnelen. I stedet får man en løsning som betyr at fylkesveg 7 blir lengre, og at mange innbyggere i Norheimsund fortsatt får gjennomgangstrafikken like utenfor husene.