LNG-brønnbåt

Første brønnbåt uten dieselmotor snart klar – ett år forsinket

Fartøyet er spesialtilpasset havfarmene.

Bjørg Pauline blir den første LNG/batteri-hybride brønnbåten. Bunkerstankene, to stykk på 135 kubikk, ligger bak på fartøyet.
Bjørg Pauline blir den første LNG/batteri-hybride brønnbåten. Bunkerstankene, to stykk på 135 kubikk, ligger bak på fartøyet. (Foto: Nordlaks)

Fartøyet er spesialtilpasset havfarmene.

Den 84 meter lange og 19 meter brede brønnbåten skal kunne frakte over 600 tonn levende oppdrettsfisk. Framdriftssystemet er et LNG/batteri-hybrid system som er det første av sitt slag innen fartøykategorien. Og sammenlignet med dieseldrevne brønnbåter skal klimagassutslippene kuttes med 20 prosent. NOx-utslippene kuttes med 90 prosent. Batteripakken er på 680 kilowattimer.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå