LNG-brønnbåt

Første brønnbåt uten dieselmotor snart klar – ett år forsinket

Fartøyet er spesialtilpasset havfarmene.

Bjørg Pauline blir den første LNG/batteri-hybride brønnbåten. Bunkerstankene, to stykk på 135 kubikk, ligger bak på fartøyet.
Bjørg Pauline blir den første LNG/batteri-hybride brønnbåten. Bunkerstankene, to stykk på 135 kubikk, ligger bak på fartøyet. (Foto: Nordlaks)

Fartøyet er spesialtilpasset havfarmene.

Den 84 meter lange og 19 meter brede brønnbåten skal kunne frakte over 600 tonn levende oppdrettsfisk. Framdriftssystemet er et LNG/batteri-hybrid system som er det første av sitt slag innen fartøykategorien. Og sammenlignet med dieseldrevne brønnbåter skal klimagassutslippene kuttes med 20 prosent. NOx-utslippene kuttes med 90 prosent. Batteripakken er på 680 kilowattimer.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Tilsvarer Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Tilsvarer Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå