FØRST UTE: - Elbildeling vil aldri løse alle transportbehov, men sammen med sykkeldeling og offentlig transport er det et godt miljøalternativ til privatbilen, sier Move About-direktør Michael Eimstad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
FØRST UTE: - Elbildeling vil aldri løse alle transportbehov, men sammen med sykkeldeling og offentlig transport er det et godt miljøalternativ til privatbilen, sier Move About-direktør Michael Eimstad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
FØRST UTE: - Elbildeling vil aldri løse alle transportbehov, men sammen med sykkeldeling og offentlig transport er det et godt miljøalternativ til privatbilen, sier Move About-direktør Michael Eimstad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
FØRST UTE: - Elbildeling vil aldri løse alle transportbehov, men sammen med sykkeldeling og offentlig transport er det et godt miljøalternativ til privatbilen, sier Move About-direktør Michael Eimstad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
FØRST UTE: - Elbildeling vil aldri løse alle transportbehov, men sammen med sykkeldeling og offentlig transport er det et godt miljøalternativ til privatbilen, sier Move About-direktør Michael Eimstad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Først i verden med elbildeling

Elbildeling

  • Å delta i Move Abouts elbildeling koster 100 kroner i måneden i abonnement
  • Selskapet tar 100 kroner per time bruk. Det inkluderer strøm og forsikring og er uavhengig av kjørelengde. Den begrenser seg uansett ettersom rekkevidden på en lading er maks 18 mil
  • Dagsleie koster 500 kroner, mens ei helg koster 800 kroner


Det er en slags blanding av løsninger for bysykler og bilkollektiv med utelukkende elbiler selskapet Move About lanserer denne uka.

– Vi er de første i verden med en kommersiell, offentlig elbildeling, sier direktør Michael Eimstad.

Les også: Far og sønn først med elbiltaxi

Eier 45 Think City

Move About eier en flåte på 45 elbiler av siste generasjons Think City. Selskapet har eksistert i to år, men har så langt ligget lavt i terrenget og sørget for å konstruere en løsning som fungerer før de tilbød elbildeling for folk flest.

Bildelingssystemet har vært testet ut og er i drift med 5 biler hos DNV, 15 biler hos Entra Eiendom og 5 biler hos Lindholmen Science Park i Göteborg.

Nå settes 13 elbiler ut på henholdsvis Oslo S, IT Fornebu og i Parkveien til bruk for hvem som helst som betaler 100 kroner i månedlig abonnement.

Konseptet er like enkelt som å kjøpe en billett på internett.

RFID

På web (mobiltelefonløsning er underveis) bestiller du bil med tidsrom og destinasjon, slik at du er sikker på å få bil med tilstrekkelig batterikapasitet. Move About opererer med en reell rekkevidde på 12 mil på sine Think City.

Abonnementskortet har en RFID-brikke som åpner dørene på den reserverte elbilen – nøkkelen står låst fast i tenningslåsen.

– Vi har et fleksibelt system som er godt integrert i bilene. Det er enkelt, noe vi også har fått bekreftet fra brukerundersøkelser hos DNV. Samtidig er vi er forberedt på at det kan ta tid å få folk til å ta i bruk en slik ny tjeneste, selv om dette nok er med på å senke terskelen for å bruke elbil, sier Eimstad.

NSB og Statkraft

For å få hjelp til det, har selskapet fått med seg NSB og Statkraft på laget.

NSB kjører et pilotprosjekt der de byr på tremåneders prøveabonnement i Move About for sine kunder. Lanseringspartner Statkraft har dekorert elbilene med reklame for sin fornybare energi.

– Dette er et gunstig supplement for våre kunder. For eksempel for pendlere som nå kan ta toget inn til Oslo også på dager der de trenger bil til noen småærend, sier kommunikasjonsrådgiver Rita Lund Thune i NSB.

Tidligere Think

Move About AS eies i hovedsak av tidligere Think-sjef Jan-Olaf Willums. Han er fortsatt stor eier i Think og sitter i styret hos elbilprodusenten.

Også Michael Eimstad har åtte år bak seg i Think. Først som ingeniør og senere som pressetalsmann.

– Vi har anskaffet Think City fordi det per i dag den beste elbilen i markedet. Men vi er uavhengig og kommer til å vurdere andre modeller på sikt, understreker Eimstad.

– Intensjonen er å ha i hvert fall 20 biler ute til offentlig bruk rimelig fort. 75 biler til sammen tror vi kan være et riktig nivå for Oslo, noe vi håper å nå i løpet av 12-18 måneder avhengig av respons og avgiftspolitikk på området, sier han.

Mobilitetsløsning

– Grunntanken vår er at stadig flere blir interessert i mobilitet som en tjeneste framfor bilen som produkt. Vi tror det er mange byer som er modne for en slik løsning. Vi er allerede på plass i Göteborg og er i ferd med å etablere oss i Danmark. Så får vi se. Vår intensjon er å være best på elbildeling, sier Eimstad.

Ladestasjonene Move About ønsker å sette opp er designet av Hareide Designmill og blir rettelagt for kommende ny standard for hurtiglading.

Think og bildeling ble nevnt i samme åndedrag allerede i denne artikkelen fra 2002: Transport blir intelligent