STORE STEINER: Moloen som ligger utenfor tørrdokken må bygges kraftigere for å beskytte spuntveggen. (Bilde: AF Decom)

Forsinket Murmansk-opprydding

Fjerningen av skipsvraket Murmansk tar seks måneder lengre tid enn planlagt.

  • Bygg

Murmansk:

Den russiske krysseren slet seg under slep på vei til India for opphogging. Grunnstøtte og sank delvis ved Sørvær på Sørøya på Finnmarkskysten 24. desember 1994.

  • Byggeår: 1953
  • Lengde: 210.10 meter L x B x H = 210.10m x 22.10m x 7.80m
  • Bredde: 22,1 meter
  • Dypgang: 7,8 meter
  • Marsjfart: 23 knop

Murmansk fjernes



Slik skal AF Decom fjerner Murmansk:

  • AF har delt jobben i fire faser:
  • Fase en: Bygge steinmoloer rundt vraket
  • Fase to: Bygge tørrdokken med spunt
  • Fase tre: Opphogging i tørrdokk. Fraksjoner og miljøfarlig avfall sorteres
  • Fase fire: Spuntene fjernes, steinmolo graves opp ned til fem meter
  • Fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)

Ny tidsplan:

  • Molo og tørrdokk ferdig: Vår 2011
  • Vraket kildesorteres, klippes, og brennes i fraksjoner som skipes direkte til mottak: Vår-sommer-høst 2011
  • Tørrdokk og molo fjernes: Ferdig vår 2012

Tøffere værforhold enn ventet sist vinter og problemer med å lage tørrdokken er årsaken til forsinkelsene. De økte kostnadene får ikke betydning for Kystverket.

– Det er ikke noe dramatisk i forsinkelsene og miljøet blir ikke noe mer truet. Dette er en fastpriskontrakt, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly til Teknisk Ukeblad.

Fjerning av Murmansk, som sank 24. desember 1994 ved Sørya. AF Decom utfører jobben som fastpriskontrakt på  238,9 millioner kroner (eks. mva) 
Fase en: Bygge steinmoloer rundt vraket
Fase to: Bygge tørrdokken med spunt
Fase tre: Opphugging i tørrdokk. Fraksjoner og miljøfarlig avfall  sorteres
Fase fire: Spuntene fjernes, steinmolo graves opp ned til fem meter 
Oppstart høst 2009 - ferdig vår 2012
SPUNT: Profilspunt slås ned til fjell. Store støttevegger må bygges på innsiden for at pælene skal motstå vanntrykket. AF Decom

Dekker selv

Det presiserer også AF i sin statusrapport:

"AF Decom AS og Kystverket har inngått en fastpriskontrakt og en forsinkelse vil ikke påvirke avtalt kontraktsbeløp."

Kontrakten er på 238,9 millioner kroner, eksklusive moms. AF vil ikke opplyse om det blir økte kostnader eller går ut over lønnsomheten i kontrakten at det er valgt ny byggemetode, større moloer og økt antall arbeidstimer.

– Vi kommentarer aldri økonomien i enkeltkontrakter, sier kommunikasjonsdirektør Wibecke Brusdal i AF.

Fjerning av Murmansk, som sank 24. desember 1994 ved Sørya. AF Decom utfører jobben som fastpriskontrakt på  238,9 millioner kroner (eks. mva) 
Fase en: Bygge steinmoloer rundt vraket
Fase to: Bygge tørrdokken med spunt
Fase tre: Opphugging i tørrdokk. Fraksjoner og miljøfarlig avfall  sorteres
Fase fire: Spuntene fjernes, steinmolo graves opp ned til fem meter 
Oppstart høst 2009 - ferdig vår 2012
Pris og miljø MØYSOMMELIG: Det tar tid å bygge molo. AF Decom har 26 mann gående på to skift. AF Decom

Pris og miljø

Kystverket fikk seks tilbud på fjerning av Murmansk, som har ligget ved Sørøya på Finnmarkskysten siden 24. desember 1994. Bare AF foreslo å bygge en tørrdokk. Kystverket valgte AF-metodene ut fra den beste miljømessige profilen, med den laveste risikoen for spredning av forurensningskilder samt lavest pris.

AF opplyser i en statusrapport om framdriften i prosjektet at dårlige grunnforhold medfører at tørrdokken ikke kan etableres med cellespuntkonstruksjon.

Ned til fjell

– Sandbunnen er ikke tett. Vi må derfor bruke profilspunt som pæles ned til fjell og tette. Dermed må moloene på utsiden bygges kraftigere, sier prosjektleder Stig Lien i AF Decom.

Rettveggspuntløsningen er mer ømfintlig og utsatt for strøm- og bølgepåkjenninger. I tillegg må det fylles på mer støttemasse slik at spunten tåler mottrykket fra sjøen når dokken tømmes for vann. Til sammen skal det brukes 400.000 m3 steinmasser. Nå jobber 26 personer på to skift.

Fjerning av Murmansk, som sank 24. desember 1994 ved Sørya. AF Decom utfører jobben som fastpriskontrakt på  238,9 millioner kroner (eks. mva) 
Fase en: Bygge steinmoloer rundt vraket
Fase to: Bygge tørrdokken med spunt
Fase tre: Opphugging i tørrdokk. Fraksjoner og miljøfarlig avfall  sorteres
Fase fire: Spuntene fjernes, steinmolo graves opp ned til fem meter 
Oppstart høst 2009 - ferdig vår 2012
TØRRLAGT: Når dokken er tømt for vann, rykker maskiner inn som skal klippe i stykker Murmansk. Panserstålet må skjæres. AF Decom

Verre vær

I henhold til opprinnelig plan skulle moloene og tørrdokken som gjør demonteringen av Murmansk enklere og tryggere for både miljø og mennesker være ferdig til høsten.

Da skulle selve demonteringen begynne. Alt arbeidet var forutsatt ferdig innen utgangen av 2011. Nå blir det innen sommeren 2012.

Fjerner ikke alt

Ifølge opplysninger fra både AF-gruppen og Kystverket, skulle alle spor etter Murmansk og arbeidet fjernes. Nå blir det opplyst at det meste av moloene blir liggende, men at synlige deler fjernes og at det blir overseilbart.

Fjerning av Murmansk, som sank 24. desember 1994 ved Sørya. AF Decom utfører jobben som fastpriskontrakt på  238,9 millioner kroner (eks. mva) 
Fase en: Bygge steinmoloer rundt vraket
Fase to: Bygge tørrdokken med spunt
Fase tre: Opphugging i tørrdokk. Fraksjoner og miljøfarlig avfall  sorteres
Fase fire: Spuntene fjernes, steinmolo graves opp ned til fem meter 
Oppstart høst 2009 - ferdig vår 2012
Ifølge opplysninger fra både AF-gruppen og Kystverket, skulle alle spor etter Murmansk og arbeidet fjernes. Nå blir det opplyst at det meste av moloene blir liggende, men at synlige deler fjernes og at det blir overseilbart. LEKTER: Til sammen 400.000 kubikkmeter stein går med til moloer og fyllinger. En splittlekter brukes til å dumpe stein. AF Decom

Disse to setningene sto i pressemeldingene fra begge parter:

"Vraket og opparbeidet anlegg fjernes i sin helhet, og området tilbakeføres i opprinnelig stand. Arbeidet forutsettes avsluttet i 2011."

Beredskapsdirektør Ly sier at det ikke betyr at alle spor av moloene også skal fjernes.

– Kontrakten er ikke endret. Det har vært aldri vært hensikten å fjerne alle steinene til moloene. Det er ikke hensiktsmessig, sier Ly.

AF opplyser at spunten vil bli fjernet og moloer gjort overseilbare med 5 meter dybde fra laveste astronomiske tidevann når vraket er fjernet. Dette arbeidet blir fullført i 2012.