Forsikitg bifall fra rederen

En avklaring av sjøfolkenes fremtid gjenstår, og Regjeringen foreslår enkelte tilpasninger i rederiskatten.

Dette bringer Norge nærmere de skatteregimene vi finner i Europa.

- Dette er helt avgjørende for å sikre rederienes hovedkontorer i Norge. Vi vet av erfaring hvor viktig det er for hele den maritime klyngen at rederiene forblir i Norge, sier Jon Lund, styreleder i Maritimt Forum.

Rederiskatten

Maritimt Forum forventer nå at partiene på Stortinget sørger for bred enighet om rederiskatten. Det er ikke bare de faktiske rammebetingelsene som vil være avgjørende i fremtiden, men også forutsigbarheten rundt dem.

Frem til nå har ustabilitet vært et hovedproblem for næringen. Verftene får en lenge etterlengtet garantiordning. Sammen med et aktivt GIEK (Garantiinstituttet) og bruk av innovasjonsmidler, vil dette gi verftene ny positiv drahjelp.

Sjøfolkenes rammebetingelser holdes uendret i 2005. Maritimt Forum er ikke fornøyd med dagens nivå. I forbindelse med skipsfartsmeldingen mente de at alle sjøfolk i NOR-flåten og offiserer i NIS burde få nettolønn. Fremtiden til sjøfolkene er usikker etter 2005. Maritimt Forum forventer at dette blir avklart i god tid før 1. januar.

Savner FoU

Maritimt Forum er ikke fornøyd med regjeringens oppfølging av skipsfartsmeldingen når det gjelder maritim forskning og innovasjon.

En bevilgning på 30 millioner for 2005 vil på ingen måte sikre at man kontinuerlig klarer å utvikle bedre tekniske og forretningsmessige løsninger for et internasjonalt marked.

- Det er svært skuffende at MARUT, NHD sitt innovasjonsprogram for maritim industri, ikke blir omtalt eller tildelt øremerkede midler. Den mangelfulle satsingen på innovasjon vil påvirke næringens fremtidige utvikling. Her har både næringen selv og det offentlige et ansvar, sier Jon Lund.