IT

Forlanger full rapport fra Ahus

TRØBBEL: Akershus universitetssykehus (Ahus) måtte stanse inntak av nye pasienter da datasystemene brøt sammen lørdag kveld og ikke fungerte igjen før søndag klokka 13.
TRØBBEL: Akershus universitetssykehus (Ahus) måtte stanse inntak av nye pasienter da datasystemene brøt sammen lørdag kveld og ikke fungerte igjen før søndag klokka 13. Bilde: Scanpix
20. juni 2011 - 07:58

– Det er selvsagt svært alvorlig når datasystemet forhindrer inntak av nye pasienter. Men kriseberedskapen ser ut til å ha fungert, og andre sykehus har stått klare til å ta imot pasienter, sier Strøm-Erichsen (Ap) til NTB.

– Jeg er veldig glad for at hendelsen ikke ser ut til å ha gått ut over pasientsikkerheten, fortsetter hun.

Helseministeren har ikke fått noen forklaring på hva som var årsaken til at telefon- og datasystemet sviktet, men understreker at både sykehuset selv og Helsetilsynet undersøker saken.

– De ansatte ved Ahus og andre sykehus i området har stått på for å løse og avhjelpe situasjonen, og de fortjener honnør, sier hun.

Katastrofeberedskap

Etter 14 timer uten telefon- og datasystemer kunne Akershus universitetssykehus avblåse katastrofeberedskapen og åpne for ordinær drift klokka 13 søndag. I det tidsrommet datasystemet var nede kunne sykehuset ikke ta imot nye pasienter. Pasienter som normalt ville blitt lagt inn ved Ahus, ble i stedet tatt hånd om av andre sykehus i Oslo-området. Sykehuset måtte avvise 13 pasienter natt til søndag, ifølge Aftenposten.no.

– Våre nødrutiner har fungert meget godt, og alle våre ansatte har gjort en kjempeinnsats for å få oss gjennom denne utfordringen, sier Pål Wiik, direktør for kirurgisk divisjon og katastrofeleder ved Akershus universitetssykehus (Ahus).

Manuell drift

Føring av pasientjournaler og kommunikasjon mellom de ulike delene av sykehuset skjer vanligvis elektronisk. Nå måtte de ansatte i stedet benytte seg av andre løsninger. Flere brukte sine private mobiltelefoner til å kommunisere, og det nye digitale nødnettet ble også brukt.

Geir Boye Lindhjem understreker at sykehuset ikke hadde problemer med å ta vare på de pasientene som var innlagt på sykehuset, men at inntak av nye pasienter ble stoppet på grunn av sikkerheten.

– Overrasket

Fylkeslege Petter Schou er overrasket over situasjonen som oppsto på Ahus lørdag.

– Man forventer ikke at hele datasystemer bryter sammen på denne måten i 2011. Det er ganske alvorlig at et av Norges største sykehus blir lammet på denne måten i over 14 timer, mener Schou.

Hvis situasjonen hadde fortsatt særlig lenger, tror Schou at det ville utartet til en ytterst alvorlig situasjon som ville ha rammet hele hovedstadsområdet.

– Vi kommer til å be om en rapport fra sykehuset etter hvert, sier fylkeslegen til NTB.

Må opp på høyt nivå

Leder av Stortingets helse- og omsorgskomité, Bent Høie (H), mener kollapsen ved Ahus må tas opp på ministernivå.

– Datasystemene ved Ahus skal være topp moderne. Hendelsen må gjennomgås i etterkant, og helseministeren må forsikre seg om at sykehuset lærer av eventuelle feil, sier Høie til NTB.

Kommunikasjonsdirektør Geir Boye Lindhjem ved sykehuset sier til NTB at de ennå ikke kan konkludere med hva som var årsaken til datasammenbruddet. Det er Telenor som leverer nettverksløsningen til sykehuset, men feilen skal ikke ha noe å gjøre med problemene Telenor har opplevd den siste uken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Telenor setter inn strakstiltak etter mobiltrøbbel

Telenor: Derfor stoppet mobilnettet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.