tunneler

Foreslår å bygge tunnel forbi rasutsatte Tokagjelet

Fylkeskommunen anbefaler en rask og skredsikker vei mellom Kvam og Bergen med tunnel mellom Kletten i Steinsdalen og Eikedal. Kostnad: Mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner.

Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013.
Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
24. juni 2020 - 07:30

Etter en høringsrunde sto fylkeskommunen tilbake med to alternativer til ny vei, begge i tunnel forbi det rasutsatte området. Den eksisterende fylkesveien gjennom Tokagjelet er ikke noe alternativ som er utredet, fordi dette ble vurdert som uaktuelt tidlig i planprosessen, forteller Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

Nå er kommunedelplanen med konsekvensutredning sendt til Samnanger kommune og Kvam herad for politisk behandling.

– Raskest mulig rassikring av Tokagjelet er det viktigste for oss, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Forsker Jan Sramota viser fram redningsroboten under arrangementet Skaperfest i Trondheim.
Les også:

Når bygninger har rast sammen, skal denne roboten redde liv

To ulike alternativ

B1 Kletten–E3 Eikedalen og B1 Kletten–E1 Kleven (se kart) har begge vært vurdert når ny vei skal bygges. Kletten–Eikedalen kommer best ut av de to, i tillegg til at den tar størst hensyn til natur og miljø. Den anbefalte løsningen har en kostnad på mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner, med 25 prosent usikkerhet.

 
 
Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Kostnadene

Etter et nytt anslag ble kostnaden for begge alternativene redusert, hovedsaklig på grunn av justering av tunnellengdene.

270 millioner kroner skiller nå de to alternativene, mot tidligere 400 millioner kroner.

– Kostnadene i prosjektet er i hovedsak knyttet til bygging av tunnel. Det er utfordrende å finansiere et så stort prosjekt. Om vi skal klare å finansiere prosjektet er bidraget fra de statlige rassikringsmidlene helt avgjørende, sier seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, John Martin Jacobsen.

Fylkeskommunen vet mer om nivået på de statlige rassikringsmidlene når Stortinget har behandlet Nasjonal transportplan våren 2021.

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Videre arbeid

– Prosjektet blir en del av fylkeskommunen sitt arbeid med Regional transportplan 2022-2033, der dette blir vurdert opp mot andre prioriterte skredsikringsprosjekt i fylket, sier Jacobsen.

Fylkeskommunen opplyser at reguleringsarbeidet ikke vil starte før trasé er valgt.

Fra onsdag 20. august har Skedsmo bussterminal vært stengt for trafikk.
Les også:

Raser mot fylkesråden: – En helt uholdbar situasjon

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.