TUNNELER

Foreslår å bygge tunnel forbi rasutsatte Tokagjelet

Fylkeskommunen anbefaler en rask og skredsikker vei mellom Kvam og Bergen med tunnel mellom Kletten i Steinsdalen og Eikedal. Kostnad: Mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner.

Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013.
Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. juni 2020 - 07:30

Etter en høringsrunde sto fylkeskommunen tilbake med to alternativer til ny vei, begge i tunnel forbi det rasutsatte området. Den eksisterende fylkesveien gjennom Tokagjelet er ikke noe alternativ som er utredet, fordi dette ble vurdert som uaktuelt tidlig i planprosessen, forteller Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

Nå er kommunedelplanen med konsekvensutredning sendt til Samnanger kommune og Kvam herad for politisk behandling.

– Raskest mulig rassikring av Tokagjelet er det viktigste for oss, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

To ulike alternativ

B1 Kletten–E3 Eikedalen og B1 Kletten–E1 Kleven (se kart) har begge vært vurdert når ny vei skal bygges. Kletten–Eikedalen kommer best ut av de to, i tillegg til at den tar størst hensyn til natur og miljø. Den anbefalte løsningen har en kostnad på mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner, med 25 prosent usikkerhet.

 
 
Statnetts 300 kV linje mellom Hamang i Bærum og Smestad i Oslo ble satt i drift i 1952. Mastene er i snitt 21 meter høye. Forbindelsen skal nå oppgraderes til 420 kV. Statnett prioriterte først ny luftlinje som ville krevd 38 meter høye master, og større bredde.
Les også

Velger rådyr kabelløsning – billigere alternativ er like godt

Kostnadene

Etter et nytt anslag ble kostnaden for begge alternativene redusert, hovedsaklig på grunn av justering av tunnellengdene.

270 millioner kroner skiller nå de to alternativene, mot tidligere 400 millioner kroner.

– Kostnadene i prosjektet er i hovedsak knyttet til bygging av tunnel. Det er utfordrende å finansiere et så stort prosjekt. Om vi skal klare å finansiere prosjektet er bidraget fra de statlige rassikringsmidlene helt avgjørende, sier seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, John Martin Jacobsen.

Fylkeskommunen vet mer om nivået på de statlige rassikringsmidlene når Stortinget har behandlet Nasjonal transportplan våren 2021.

Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.
Les også

Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler

Videre arbeid

– Prosjektet blir en del av fylkeskommunen sitt arbeid med Regional transportplan 2022-2033, der dette blir vurdert opp mot andre prioriterte skredsikringsprosjekt i fylket, sier Jacobsen.

Fylkeskommunen opplyser at reguleringsarbeidet ikke vil starte før trasé er valgt.

Frida Hemstad Danmo med et materiale som virker lovende for å produsere oksygen billig.
Les også

Billige, skitne rester kan gi rent oksygen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.