Ford for bilgærne

Først laget Ford den for å vise at "Ford can", bilen vant alt som var å vinne i Le Mans-løpene i Frankrike i 1966. Så kom en gateracer.

Nå kommer den igjen, i helt nykonstruert versjon. Men linjene er de samme.

Fords gateracerversjon ble kjapt utsolgt. Nå - nesten førti år senere - lager de bilen igjen, for de aller mest ihuga.

Det komme 101 stykker til Europa gjennom offisielle kanaler. Antallet ble valgt både ut fra historiske og nostalgiske grunner.

101 er det antall Ford GT40 som ble bygget i Europa i 1960-årene. Kjøperne av de 101 bilene er allerede valgt ut blant dem som meldte sin interesse hos Ford eller på den spesielle web-siden til Ford GT.

Under tester I USA er effekten på bilens 5.4-liters DOHC turbomatede V8-motor målt til 550 HK. Det er 50 hk mer enn Ford oppga da bilen ble lansert i våres. Dette gir kjøretøyet over 100 HK pr liter, en ganske bra trimmingsgrad, men ingen sensasjon. Motoren skal jo holde også..

Det amerikanske bilbladet Car & Driver klokket Ford GT til 3.3 sekunder fra 0 til 100 km/. Det er 0,7 sekunder raskere enn Ferrari Challenge Stradale. Tidligere i år ble Ford GT testet på den italienske Nardo-banen. Der ble toppfarten målt til 329,845 km/t. I 1966 nådde en GT40 323,409 km/t på Mulsanne-rettstrekningen under 24-timersløpet på Le Mans.

Ford Europa har offentliggjort utsalgsprisene for Ford GT i Europa. I England vil bilen koste £120,900, I Tyskland 177,000 Euro og i Sveits er prisen SFr.269,700. Dette er henholdsvis 1.485.000, 1.447.000 og 1.440.000 norske kroner.

Tre Ford-forhandlere har fått anledning til å selge bilen: Dagenham Motors i England, Schwabengarage i Tyskland og Grimmsud i Sveits. Produksjonen er i gang i USA, og europeiske kunder har fått beskjed om at de kan få sine biler fra mars 2005.

De gærne har det godt. Og sikkert ganske gøy: Med denne bilen kjører du Bergen-Oslo på noen få timer, om noen retter ut alle svingene og fjerner fartsgrenser og andre trafikanter.