luftfart

Forbrukerrådet anklager flyselskaper for villedende reklame

Forbrukerrådet og en rekke europeiske forbrukerorganisasjoner mener flyselskaper som SAS og Norwegian forsøker å «grønnvaske» flybransjen. 

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Berit Roald/NTB
22. juni 2023 - 09:38

Nå oppfordrer de tilsynsmyndighetene til å gripe inn mot markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser. Blant selskapene som anklages for å drive med villedende markedsføring, er Norwegian og SAS.

– Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte, er ren grønnvasking, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, fortsetter hun.

Vil bøtelegge ulovlig markedsføring

Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og medlemsorganisasjoner fra 18 land sendte torsdag et brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter. De ber om en europeisk undersøkelse av saken og bøtelegging av ulovlig markedsføring.

Forbrukerrådet i Norge har sendt brev til Forbrukertilsynet.

Blant påstandene forbrukerorganisasjonene mener er villedende, er argumenter om at det å betale ekstra kan «erstatte», «nøytralisere» eller «kompensere» for CO2-utslippene fra en flyreise, eller at det kan bidra til utviklingen av «bærekraftig flydrivstoff».

Analytiker Leo A. Grünfeld i Menon Economics advarer mot å investere stort i ny gassleting.
Les også:

Analytiker advarer: Etterspørselen etter norsk gass vil stupe

Ser fram til nye retningslinjer

Norwegian har som mål å kutte 45 prosent av egne utslipp innen 2030, skriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i en e-post til NTB.

Hun legger til at flyselskapet ser fram til tydeligere retningslinjer på EU-nivå om hvordan man skal kommunisere om bærekraft.

– I Norwegian vil vi oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig, skriver Holmbergh.

Hun viser til at flyselskapet samarbeidet med industrien for å bidra til å øke produksjonen av «bærekraftig flydrivstoff», som Norwegian mener er den beste og mest effektive måten å kutte utslipp på.

– I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker det, å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard, skriver Holmbergh.

Dronebilde over raset ved Nesvatnet utenfor Levanger. Både her og på to andre steder der Bane Nor skal bygge krysningsspor for jernbanen, er arbeidet nå stoppet opp.
Les også:

Bane Nor: Stanser arbeidene på to krysningsspor

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.