Nå oppfordrer de tilsynsmyndighetene til å gripe inn mot markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser. Blant selskapene som anklages for å drive med villedende markedsføring, er Norwegian og SAS.
– Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte, er ren grønnvasking, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.
– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, fortsetter hun.
Vil bøtelegge ulovlig markedsføring
Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og medlemsorganisasjoner fra 18 land sendte torsdag et brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter. De ber om en europeisk undersøkelse av saken og bøtelegging av ulovlig markedsføring.
Forbrukerrådet i Norge har sendt brev til Forbrukertilsynet.
Blant påstandene forbrukerorganisasjonene mener er villedende, er argumenter om at det å betale ekstra kan «erstatte», «nøytralisere» eller «kompensere» for CO2-utslippene fra en flyreise, eller at det kan bidra til utviklingen av «bærekraftig flydrivstoff».
![Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842043/NTB_jFTVwqZI_DU.jpg)
Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister
Ser fram til nye retningslinjer
Norwegian har som mål å kutte 45 prosent av egne utslipp innen 2030, skriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i en e-post til NTB.
Hun legger til at flyselskapet ser fram til tydeligere retningslinjer på EU-nivå om hvordan man skal kommunisere om bærekraft.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– I Norwegian vil vi oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig, skriver Holmbergh.
Hun viser til at flyselskapet samarbeidet med industrien for å bidra til å øke produksjonen av «bærekraftig flydrivstoff», som Norwegian mener er den beste og mest effektive måten å kutte utslipp på.
– I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker det, å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard, skriver Holmbergh.
![En femdel av Shells aksjonærer er ikke fornøyd med oljegigantens klimastrategi.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841454/NTB_qds42l12Vgs.jpg)
Aksjonæropprør mot Shells klimastrategi