LUFTFART

Forbrukerrådet anklager flyselskaper for villedende reklame

Forbrukerrådet og en rekke europeiske forbrukerorganisasjoner mener flyselskaper som SAS og Norwegian forsøker å «grønnvaske» flybransjen. 

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Berit Roald/NTB
22. juni 2023 - 09:38

Nå oppfordrer de tilsynsmyndighetene til å gripe inn mot markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser. Blant selskapene som anklages for å drive med villedende markedsføring, er Norwegian og SAS.

– Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte, er ren grønnvasking, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, fortsetter hun.

Vil bøtelegge ulovlig markedsføring

Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og medlemsorganisasjoner fra 18 land sendte torsdag et brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter. De ber om en europeisk undersøkelse av saken og bøtelegging av ulovlig markedsføring.

Forbrukerrådet i Norge har sendt brev til Forbrukertilsynet.

Blant påstandene forbrukerorganisasjonene mener er villedende, er argumenter om at det å betale ekstra kan «erstatte», «nøytralisere» eller «kompensere» for CO2-utslippene fra en flyreise, eller at det kan bidra til utviklingen av «bærekraftig flydrivstoff».

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen ber alle EU-landene stille seg bak planene om en massiv satsing på forsvar.
Les også

EU-sjefens plan: 800 milliarder euro til forsvar

Ser fram til nye retningslinjer

Norwegian har som mål å kutte 45 prosent av egne utslipp innen 2030, skriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i en e-post til NTB.

Hun legger til at flyselskapet ser fram til tydeligere retningslinjer på EU-nivå om hvordan man skal kommunisere om bærekraft.

– I Norwegian vil vi oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig, skriver Holmbergh.

Hun viser til at flyselskapet samarbeidet med industrien for å bidra til å øke produksjonen av «bærekraftig flydrivstoff», som Norwegian mener er den beste og mest effektive måten å kutte utslipp på.

– I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker det, å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard, skriver Holmbergh.

Mowi overtar det nordnorske oppdrettsselskapet Nova Sea ved å kjøpe seg opp til 95 prosent av aksjene, i tillegg til å gi et tilbud om aksjekjøp til de resterende aksjonærene. Her er Mowi-sjef Ivan Vindheim.
Les også

Mowi punger ut 7,4 milliarder – kjøper seg opp i Nova Sea

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.