Taxi 3 Østfold satte en elektrisk Buddy inn i ordinær drosjetrafikk i tre-fire måneder i vår. (Bilde: Privat)

Forbikjørt av Navarsete

Onsdag formiddag var samferdselsminister Liv Signe Navarsete første passasjer i det som ble kalt Norges første elektriske taxi. «Se til Trondheim og TrønderTaxi!» var Navarsetes oppfordring til landets drosjestand.

Far og sønn først med elbiltaxi

Kanskje burde noen kastet blikket litt lenger sør på kartet.

For på Taxi 3 Østfolds hovedkontor på Rygge fikk daglig leder Harald Danielsen kaffen i vrangstrupen.

– Det er jo et år siden jeg begynte med elektrisk drosje. Så hører jeg statsråden klippet snora for en «sensasjonell» nyvinning fra TrønderTaxi. Det er klart jeg blir oppgitt, sier Danielsen til TU.no.

Buddy-taxi

Etter å ha anskaffet en Buddy, var Danielsen på starten av året klar med det som i virkeligheten var landets første eltaxi. Den passet godt inn i Danielsens miljøprofil, ettersom flåten fra før teller tretten Toyota Prius hybridbiler.

Den norskbygde elbilen ble dekorert i Taxi 3-fargene, ladeavtaler ble gjort med bensinstasjonene og den lille treseteren ble brukt i ordinær drosjetrafikk i tre-fire måneder i vår.

– Da kjørte vi sentrumsturer for fastpris – 50 kroner. Det var utrolig populært, spesielt blant pensjonistene. For å kunne montere taksameter måtte jeg installere et ekstrabatteri. Det ville jeg vente med til jeg hadde fått et eldrosjeløyve, forteller Danielsen.

Avslag på el-drosjeløyve

Men der startet også problemene som til slutt satte en stopper for elektrisk drosjekjøring i Østfold.

Med Buddyens begrensede rekkevidde, cirka åtte mil maksimum, ville ikke Danielsen «bruke opp» et ordinært løyve på elbilen. Det forsvarte seg ikke økonomisk i konkurranse med bilene med forbrenningsmotor.

– Jeg fikk avslag fra Østfold fylkeskommune. På tross av at vi har fire forskjellige løyver for alle kategorier, gikk ikke politikerne med på å opprette et elbilløyve, ikke engang som et prøveprosjekt. Tiden var tydeligvis ikke moden for et slikt miljøprosjekt da, noe som gjør det irriterende å se samferdselsministeren kaste glans over tilsvarende planer, sier taxisjefen.