Atlanterhavsveien ligger vakkert til i værutsatte kyststrøk. Atlanterhavsveien er del av riksvei 64 på Nordmøre i Møre og Romsdal. Veien er 8274 meter lang og går fra Vevang i Eide til Kårvåg i Averøy.
Statssekretær Steinulf Tungesvik lover å fremme Oslopakke 3 for Stortinget så raskt som mulig, bare kommunene blir ferdig med sin jobb. (Bilde: Svein Erik Dahl/Samfoto)
Flyfoto, Oslo Lufthavn Gardermoen. (Bilde: OSL)
(Bilde: Havgul)

Forbereder seg på tøffere klima

  • Bygg

Norsk transportsektor vil ikke tåle de kommende dramatiske klimaendringene.

Veier vil vaskes vekk, fly skli av rullebanen og brukonstruksjoner blir ustabile, viser en rapport Teknisk Ukeblad omtalte i begynnelsen av september.

Sjekker prisen

– Vi skal nå regne på hvor mye det vil koste å gjennomføre tiltakene beskrevet i rapporten, før vi legger det frem som en del av Nasjonal transportplan i desember, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Steinulf Tungesvik (Sp).

– Burde ikke dette vært gjort tidligere ettersom klimaendringene har vært varslet lenge?

Sakte, sakte framover

– Jo, det går sakte. Vi ble overrasket da vi oppdaget at den forrige regjeringen ikke hadde foretatt seg noe for å få klima inn i planleggingsarbeidet ved nye anlegg. Det er første gang det er blitt laget en rapport om klimaendringenes virkning på infrastrukturen og det var det vi som sørget for, sier Tungesvik.

Statssekretæren mener rapporten viser at klimaendringer ikke er et teoretisk fenomen, men at de vil gripe inn i livene våre på alle måter.

Hindre endring

– Så du er ikke overrasket over rapportens innhold?

– Nei da. Ingen infrastruktur eller andre samfunnssystemer har tatt høyde for slike klimaendringer på hundre års sikt. Det viktigste regjeringen nå kan gjøre, er å jobbe med tiltak for å bremse klimaendringene, sier Tungesvik.