Slik mener CGM at en arbeidsplass bør se ut i et moderne kontrollrom. Skjermene kan justeres både opp og ned, frem og tilbake og vinkelen kan endres. Egenutviklet programvare integreres med det større systemet, og kun ett tastatur skal være tilstrekkelig. (Bilde: Joachim Seehusen)
Utdatert: I et slikt kontrollrom blir det vanskelig å få generation G til å trives, mener CGM. (Bilde: Joachim Seehusen)
Per Lundmark, senior expert operator effectiveness, mener det er tilstrekkelig med få store skjermer. Kontrollrom med en hel vegg dekket av gigantskjermer har han liten tro på. (Bilde: Joachim Seehusen)
Når en alarm går, endres fargen i taket over den aktuelle arbeidsstasjonen, og kolleger vet da at de bør la være å forstyrre operatøren. (Bilde: Joachim Seehusen)

Forbereder fremtidens kontrollrom

Fra Borås i Sverige kommer en rekke av de nyeste kontrollrommene rundt om i norsk industri og oljesektor.

CGM

Selskapet ble stiftet i 2001 av Pierre Schäring.

Schäring eier i dag 51 prosent av aksjene. I 2012 kjøpte ABB seg inn og sitter med de øvrige 49 prosentene.

Det er 60 ansatte.

Omsetningen har passert 100 mill. svenske kroner.

15–20 prosent av omsetningen går til Norge, resten til Sverige.

Salget til Norge er mer enn doblet i løpet av de siste tre årene.

Fra årsskiftet åpner CGM virksomhet i Houston, USA.

Borås, Sverige: Hampus Schäring, sønn av gründeren og ansvarlig for forretningsutvikling i selskapet, sier at de ikke lenger selger møbler, men et konsept. Han forteller at det i starten var mest møbelproduksjon med fokus på stabilitet fordi datidens skjermer var langt tyngre enn i dag. De siste ti årene har selskapet vært mer orientert mot visjonære løsninger.

Holdningsendring

– Men vi ser at det er først de siste tre-fire årene at kundene har vært villige til å betale merprisen. Nå har utviklingen gått et steg videre og mange av kundene ønsker å ligge i forkant.

I CGM mener de en viktig grunn til holdningsendringen hos kundene er at generasjon G er på vei inn i arbeidsmarkedet. I dette uttrykket står G for gaming, og det peker på at de som nå skal inn i kontrollrommene har vokst opp med skjermer og datautstyr. De vil rett og slett ikke se tradisjonelle kontrollrom som arbeidsplasser verdt å vurdere.

CGM samarbeider tett med ABB, men eierforholdet hindrer likevel ikke det at andre leverandører av systemer og elektronikk kan benyttes, hevder Schäring.

– Verken vi eller ABB ønsker for sterke bindinger. Da vil vi ikke lenger kunne være en fleksibel bedrift, så vi kan godt samarbeide med andre, for eksempel Siemens, Kongsberg eller andre.

Les om: Knytter sterkere bånd med kundene  

Konseptet viktig

Ifølge Schäring har CGM noen konkurrenter på delløsninger, men ingen som kan konkurrere når det gjelder helheten. Selskapet kommer ofte inn tidlig i prosjektfasen og blir ofte involvert tidlig i FEED og forstudie sammen med kunden og deres Human Factor-ansvarlige og arkitekter. Dette samarbeidet fører ofte til at andre løsninger blir valgt, enn de som opprinnelig var tenkt.

For CGM startet veien mot å tenke kontrollrom som konsept i stedet for et rom med møbler og et antall skjermer av forskjellig størrelse og fabrikat med at gründeren Pierre Schäring i 2003 traff Per Lundmark som da jobbet i ABB. Lundmark hadde lang erfaring som prosjektleder i felt og han hadde jobbet mye med operatører i kontrollrom av forskjellig kvalitet.

De to diskuterte hva som kunne gjøres, og det førte til at de gikk sammen om å utvikle en ny operatørsentral der møbler og kontrollsystem er slått sammen. Lundmark er i dag ansatt i CGM.

Les om: Bedre skjermer og ergonomi for kontrollrom

Når en alarm går, endres fargen i taket over den aktuelle arbeidsstasjonen, og kolleger vet da at de bør la være å forstyrre operatøren. Joachim Seehusen

Startet på Interkama

– Vi viste det på Interkama, nærmest for å se hvordan interessen var. Det ble en knallsuksess, og vi leverte det første «nye» kontrollrommet i 2006, forteller Lundmark.

Mye av grunntanken bak systemet er HMS, ergonomi og komfort for operatørene. Det har blant annet resultert i belysning der fargetemperaturen kan justeres over et bredt spekter. Operatørene kan velge den lyssettingen de foretrekker, varmt gult lys eller kaldt lys, nærmest som tannlegene benytter. I tillegg jobber CGM med å simulere lysendringene gjennom dagen slik at operatørene kan få noe som ligner dagslys.

I taket har det svenske selskapet funnet en fiffig løsning for store kontrollrom der det er mange operatører til stede samtidig. Om det går en alarm eller skjer noe som krever spesiell oppmerksomhet fra en av operatørene, endres fargen i taklyset over den aktuelle arbeidsplassen.

– Da ser de andre at noe er på gang, og at vedkommende ikke bør forstyrres. I tillegg heves bordet automatisk når det går en alarm. Det er undersøkelser som viser at operatøren får bedre kontroll stående og det gir også betydelig mindre stress enn om han skulle hatt en supervisor hengende over skuldrene mens han fortsatt satt i stolen, sier Schäring.

Ellers inneholder hver enkelt arbeidsstasjon sitt eget klimaanlegg. Varmluft kommer ut fra dyser plassert nede på gulvet mens kaldluft slippes ut fra pulten. Det er et mikroanlegg som skal sikre at operatører med helt forskjellig krav skal kunne jobbe med sin trivselstemperatur i samme kontrollrom.

Les også: Tilbyr orden i uoversiktlige alarmer