For opptatt av lønn

  • produksjon

Det er Richard Willems, salgsdirektør ved Emerson Process Mangagements hovedkontor for Europa i Sveits, som hevder dette.





- Norske bedriftsledere fokuserer for mye på lønnskostnadene og for lite på ytelse, sier Willems.

Han mener bedriftene kan øke lønnsomheten betraktelig ved å bedre driftstiden.

Internasjonalt ligger de beste bedriftene på over 90 prosent, mens de dårligste ligger under 75 prosent. Mye av forskjellen ligger i måten vedlikeholdet drives på.

De beste har full oversikt over produksjonen og legger inn forebyggende vedlikehold. De dårligste kjører maskinene til de stopper før de tar vedlikehold.

Willems hevder vedlikeholdskostnadene kan reduseres med 40 prosent og stans i produksjonen med 20 prosent med et godt vedlikeholdssystem. Da får operatørene varsel når instrumenter begynner å svikte og kan legge inn reparasjon når det passer driften. En alarm behøver ikke bety stopp i produksjonen.

På dette område har norske bedrifter mye å lære mener han, naturlig nok som representant for en av verdens største leverandører av prosesstyringsanlegg. De har levert til Gasnors nye LNG-fabrikk på Karmøy og til Statoils anlegg på Tjeldbergodden.

Unyttet potensial

Det forbauser Willems at norske bedrifter i så liten grad satser på verdiøkende tjenester. Han jobber med en rekke europeiske bedrifter ut fra Emersons europeiske hovedkontor i Sveits, og har flere års erfaring fra USA.

- Ta for eksempel separasjon nede i oljebrønner der Norge er lengst fremme i verden. Selskapene bak må stille seg spørsmålet om hvordan de kan bringe kunnskapen om styring av slike systemer ut på et internasjonalt marked. Dette er erfaring som kan selges til andre anlegg, sier han.

Singapore kan være et forbilde for Norge.

- Singapore beveger seg fra produksjon til salg av verdiøkende tjenester. Det samme kunne Norge gjøre. Det finnes mye kunnskap om anvendelser, den kan eksporteres, sier han.