Norske politikere og togentusiaster har våte drømmer om høyhastighetstog mellom de største norske byene.
- Glem det, advarer markedssjef Laurent Caseaui Alstom. De bygger og leverer slike jernbaner verden over.
- Å bygge og drive høyhastighetstog i Norge blir ikke lønnsomt. Erfaringene fra Frankrike viser at terrenget må være jevnt og svingene få og med stor radius. I tillegg bør trafikken gå mellom byer fra 500.000 innbyggere og oppover for å få tilstrekkelig med passasjergrunnlag.
Han forteller dette under en tur i 300 km/h med TGV-toget mellom La Rochelle og Paris. Selv om TGV har hatt suksess på kontinentet, er ikke inntektene formidable.
- Å bygge og holde jernbanelinjer og togene i tilfredsstillende stand til å tåle de høye belastningene, er svært kostbart. Topografien og demografien i Norge er for dårlig slik jeg kjenner det, sier han og anbefaler nordmenn å bruke fly.
Laurent Caseau kjenner Norge godt. Han har tidligere arbeidet i Eurocopter, som har levert Super Puma helikoptre til Helikopterservice og Norsk Helikopter.
Caseau bekrefter det NSB og Jernbaneverket hele tiden har hevdet: At høyhastighetstog ikke kan tilpasses Norge. Kostnadene ved bygging av Gardermobanen mellom Oslo og Eidsvoll er godt eksempel.
Den 66 kilometer lange strekningen går gjennom noen av de flateste områder i Norge. Den kom på nærmere sju milliarder kroner, eller 110.000 kr/m. Budsjettet var på 5,5 milliarder kroner . Caseau kan fortelle at kostnadene med å bygge jernbanesporene for et tog som skal gå 300 km/h kontra 210 km/h, som på Gardermobanen, nesten kan fordobles.