Statistisk sentralbyrå (SSB) har regnet ut hvor mye mer vanlige folk betaler i CO2-avgift enn næringslivet. Det opprører daglig leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender (FIVH). (Bilde: Bendiksby, Terje)

Folk tar klimaregningen

  • Kraft

Forskerne Annegrete Bruvoll og Hanne Marit Dalen i Statistisk Sentralbyrå (SSB) har sett på CO2-avgiften i den norske klimapolitikken, og funnet at norske husholdkninger betaler femti prosent mer per tonn utslipp av CO2 enn transport- og sjøfartsnæringen.

Årsaken er at CO2-avgiften legges på energikilden, som bensin, som er den fossile energikilden husholdningene bruker mest av, skriver Dagsavisen.

- Slipper billig unna

- Dette er et resultat av lobbyarbeid fra næringslivet. Veldig mange av de næringene som har høye utslipp slipper billig unna. Det er mye enklere for politikere å legge byrden på forbrukerne, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender til avisen.

For høy avgift

Avgiften på ett tonn CO2-utslipp fra bensin er 354 kroner, og er den høyeste avgiften på CO2 i Norge, ifølge rapporten.

Det er mye høyere enn i det europeiske kvotemarkedet, der prisen ligger på rundt 200 kroner per tonn CO2.

Derfor mener SSB-forsker Annegrete Bruvoll at norske husholdninger betaler 500 millioner kroner for mye i CO2-avgift.

Betaler mindre

- Selv om transportindustrien også bruker bensin betaler de mindre for sine utslipp fordi det går mest i diesel. Dieselavgiften er mye lavere, sier Bruvoll, som mener 200 kroner i avgift på diesel og parafin er en riktigere pris for utslipp sett i forhold til den europeiske prisen.