Under Arendalsuka 2021 har de slått seg sammen med Norsk Forening for Fjellsprengingsteknikk på felles stand.
Styreleder og produktutvikler Rolf Jakobsen forteller at bedriftens behov for større lokaler førte til et flytte fra Arendal til Froland. Antall ansatte er økt til 13 med enda noen stykker på vei inn.
– Produksjonen er lagt om fra rene bestillingsverk til standardiserte elementer. Nå er rundt 80 prosent av produksjon/salg standardelementer og resten skreddersøm etter kundens spesifikasjoner.
– I januar i år ga Vegdirektoratet oss godkjenning på alt tilbehør/materialer til tunneler. Nå gjenstår å få godkjent hvelvene – en sak som det jobbes iherdig med, sier Jakobsen til Veier24.
Les også: Innovasjon-norge-bidrar-til-utvikling-av-nye-tunnelhvelv
Med en vekt som suverent utklasser betong og en produksjonsteknikk der skadelige miljøutslipp ligger godt under tilsvarende produkter av stål og betong, har Foamrox skaffet seg gode konkurransefortrinn.
– Våre produkter er installert i rundt 50 norske tunneler. Og vi har fått flere forespørsler fra Europa, blant annet Sveits som er et tunnelland, forteller Jakobsen smilende.
Framover jobber bedriften videre med å automatisere og robotisere produksjonen samtidig som de igjen holder på å vokse ut av nåværende lokaler.


