Letemannskaper har nå funnet vrakrester fra det russiske flyet som forsvant sporløst i et fjellområde i Indonesia onsdag.
Flytypen, Sukhoi Superjet 100, er kun levert i åtte eksemplarer og har vært i kommersiell bruk i litt over et år. Flyet som havarerte tilhører produsenten.
SSJ100 er blitt brukt en del av Aeroflot på ruta mellom Moskva og Oslo.
Les også: Flyprodusent kjemper mot russerfrykt
Vrakrester i fjellskrent
Ifølge NTB, som siterer en rekke internasjonale nyhetsbyråer, var det om lag 50 personer om bord i flyet.
Flyet forsvant i fjellområdet Cijeruk sør for Indonesias hovedstad Jakarta onsdag.
Torsdag morgen ble vrakrester fra flyet funnet av mannskapet om bord i et helikopter som deltok i søket.
Vrakrestene ble funnet ved en fjellskrent 1.676 meter over havet, opplyser redningstjenesten i Indonesia.
Ifølge nyhetsbyrået DPA sier en kilde i redningstjenesten til indonesisk fjernsyn at ingen overlevde flystyrten.
Opptil 50 døde
Alle om bord i flyet var indonesiere fra luftfartssektoren og media, med unntak av åtte russere, en amerikaner og en franskmann.
Det er fra forskjellige kilder meldt om 46– 50 personer om bord i flyet.
Flere titalls mennesker og to helikoptre ble satt inn i søket torsdag. Flyet ble borte fra radaren da det fløy over fjellet Salak, og søket var konsentrert om dette området.
Dagen i forveien deltok flere hundre mennesker i letingen. Flyvraket ble til slutt funnet nær fjellet Salak.
– Helikopterpiloten oppdaget vrakrester fra lufta, og han så Sukhoi-logoen, sier den nasjonale redningstjenestens leder Daryatmo.
Testflyet, med serienummer 95005, var på en turné denne måneden for å vise seg fram for potensielle kunder i Pakistan, Myanmar, Indonesia, Laos og Vietnam.
Les også: Superjet til Gardermoen
På OSL 1. mai
SSJ 100 fløy første gang i mai 2008 og ble sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR, i slutten av januar i fjor. Lanseringskundene Aeroflot og armenske Armavia startet passasjerflygninger i april samme år.
Aeroflot flyr to ganger om dagen mellom Moskva og Oslo. I fjor høst ble kveldsruta satt opp med Sukhoi Superjet SSJ100-95.
Siden har Aeroflot åpenbart bestemt seg for i regelen å benytte A319 til og fra Oslo. Sist gang de benyttet Superjet på ruta, var 1. mai.
Og apropos Airbus 320-serien og eventuelle renomméproblemer for Sukhoi etter indonesiaulykken, er det grunn til å minne om at også en A320 havarerte tidlig i flytypens karriere.
26. juni 1988 gikk Air France Flight 296 i bakken under et flyshow, bare tre måneder etter at flyselskapet hadde satt den første maskinen i trafikk.
24 år senere er flytypen en av luftfartshistoriens største suksesser.
Like vestlig som russisk
Sukhoi selv er naturligvis fullt klar over skepsisen russiske flyprodusenter, og kanskje særlig russiske flyselskaper, møter i Vesten.
Problemstillingen kom opp på Avinor-konferansen i november. Sasha Mian, som er salgsdirektør i Europa for Superjet International, ble spurt om hvordan flyprodusenten møter denne utfordringen.
Svaret kom indirekte, og dreide seg om å ta en viss avstand fra russisk arv og heller framheve rådgiverrollen en gigant som Boeing har hatt i prosjektet.
– Ja, Superjet-designen er russisk. Men på selve flyet er det kun aluminiumen som er russisk. Motorene er like franske som russiske og baserer seg på CFM56. Også avionikk, andre flydeler og interiør er vestlig, påpekte Mian.
Les også: Nå kan superjeten ta passasjerer
Tror skepsisen forsvinner
Flyet bruker nye SaM146-motorer fra PowerJet, et samarbeidsselskap mellom Snecma og NPO Saturn.
Mian understreket også at det ikke vil være noen forbindelse til Russland når det gjelder deletilgang på SSJ. Dette vil håndteres fra Italia av minoritetseieren Alenia Aeronautica (Finmeccanica-datterselskap som eier 25 prosent av Sukhoi Civil Aircraft) sammen med Lufthansa technik logistics i Frankfurt.
– Jeg tror den eventuelle skepsisen til Sukhoi vil forsvinne. Vi er nykommere på det sivile markedet, men bygger på vår brede erfaring fra militærfly og har samarbeidet tett med blant andre Boeing, Snecma og Alenia. Folk flest kjøper billett fra A til B og er opptatt av å føle seg komfortabel om bord, sa Mian og la til at passasjerkabinen i SSJ, med 3+2 seter, har en midtgang som er noen centimeter bredere enn i A320.
Sukhoi har per i dag 240 bestillinger og 100 opsjoner på SSJ.
Fikk du med deg disse flysakene?
– Vi skal fly langt fryktelig billig
Nytt vingedesign skal spare drivstoff
Fortsatt ubesvarte spørsmål etter Stord-ulykken
Første havari med Super Hercules