Veidekke og Hæhre Entreprenør vant i fellesskap kontrakten på snaue 1,1 milliarder kroner. Det er årets største kontrakt.
– Vi utfyller hverandre perfekt i forhold til kompetanse og ressurser på denne store jobben, sier prosjektleder Roar Tverå i Veidekke.
10 steder
Kontrakten er fordelt 60-40, der Veidekkes andel er verdt 645 millioner kroner. Statens vegvesen falt for anbudet fra Arbeidsfellesskapet Veidekke-Hæhre ut fra pris og gjennomføringsevne.
Veidekke og Hæhre angriper prosjektet på 10 steder. Det krever sitt av både planlegging og utstyr. Det er felt Veidekke og Hæhre fant ut at de dekket godt sammen.
Opp og ned
En av de store utfordringene er topografien. Søkkvåte dalsøkk og harde bergknauser går på tvers av hele traseen.
For å krysse dalene og toppene skal det bygges fire tunneler, to kulverter, også kalt miljøtunneler, og åtte bruer. Den lengste brua blir på 305 meter, mens den lengste tunnelen er på 380 meter.
Den nye motorveien skal erstatte en svært ulykkesbelastet strekning mellom Larvik og Langangen. Fra 1999 til 2008 har det vært 74 trafikkulykker med tre omkomne og 11 alvorlig skadde.
Massebalanse
Byggeleder Gunnar Aarhus fra Vegvesenet ser på prosjektets størrelse og terrenget som den store utfordringen.
Nær Larvik skal det sprenges bort atskillige kubikk, mens det mot Langangen kreves mye stein og masse til fyllinger.
– Det er mye masse som skal flyttes fra nordenden av prosjektet til sørenden. Kontrakten måtte tildeles som en entreprise for å sørge for massebalanse i prosjektet, sier Aarhus til Teknisk Ukeblad.
Arbeidene med E18 Sky-Langangen startet i september. Fra nå av og ut 2010 er arbeidet på det mest intensive. Sommeren 2012 blir det åpning.
Flytter fjell
Mens Veidekke står for alt betongarbeid som å støpe bruer, kulverter og tunnelsikring, skal Hæhre flytte fjell og masse.
En hær av store maskiner har gått til angrep på 10 forskjellige steder.
– På grunn av geografien er dette som å ha 10 prosjekter gående samtidig, sier Hæhres byggeleder Erling Ekren.
Grunnentreprenøren har allerede bygget interne transportveier, to tunnelløp og begynt å flytte masse. Mye av jobben er å legge til rette for Veidekkes betongfolk.
– For å få flyt på betongarbeidene er vi nødt til å ha gjort klart mye før Veidekke kan komme til. Vi har derfor sprengt ut den første tunnelen og er i gang med de to neste, og vi har flyttet over 150.000 m3 masse, sier Ekren.
Topp i 2010
Hæhre har den største jobben fra nå av og seks måneder fram i tid. Deretter trekkes noen av maskinene og folkene ut, mens Veidekke kjører på med flere ressurser.
Hæhre skal sprenge 500.000 m 3 i traseen samt 40.000 i tunneler. Neste sommer kan Hæhre trappe ned, mens Veidekke fortsetter med mange folk.
– Vi har største toppen i løpet av 2010, sier Veidekkes prosjektleder.
Tverå opplyser at Veidekke ved utgangen av november er ca. 250 personer i sving på ny E18 Sky – Langangen.
Veidekke administrerer rundt ca. 130 av dem, hvorav rundt 70 er egne ansatte.
Glidestøp
Veidekke er godt i gang med å bygge bru ved Kjosveien. Glidestøping av søylene skjer fort og effektivt med nesten 4 meter i døgnet.
Brua blir 305 meter lang, og går 70 meter over dalbunnen, der brakkeriggen med prosjektledelsen holder til.
– Brua er veldig viktig når vi skal flytte masse fra området ved Sky og sørover mot Langangen. Dermed slipper vi å bevege oss ut på og forstyrre dagens E18, sier Ekern.