BYGG

Flytoget må kjøre i 80

Flytoget må redusere farten til 80 kilometer i timen på en del av strekningen. Kun for komfortens skyld, ifølge informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.
Flytoget må redusere farten til 80 kilometer i timen på en del av strekningen. Kun for komfortens skyld, ifølge informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket. Bilde: Scanpix
Joachim Seehusen
4. apr. 2011 - 10:45

Det er ikke bare veiene som rammes av telehiv.

Nå er tre togstrekninger også rammet: Det er nord- og sørgående spor på Lindeberg og det er sørgående spor på Langeland.

På Lindeberg er hastigheten redusert fra 210 km/t til 130 km/t mens hastigheten er satt helt ned til 80 på Langeland. Reduksjonen gjelder kun noen få hundre meter og Flytoget kjører forsinkelsen inn igjen slik at det skal ikke påvirke rutetidene.

Ufarlig

Telehivet er helt ufarlig, det forsikrer informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket Øst.

– Vi opplever slikt svært sjelden, og hastigheten blir redusert på grunn av komforten. Det er ingen sikkerhetsrisiko, sier Skarpen.

På Lindeberg skjedde det samme i fjor, ellers skal telehiv være svært sjeldent for Flytoget.

Les også: Ny motorvei ødelagt for alltid

Splitter nye motorveier ødelagt av telehiv



Bra vedlikehold

– Det er den eneste strekningen med egen post på statsbudsjettet, og det er kjøreavgift for både NSB og Flytoget som sikrer midler til vedlikehold. Det er den best vedlikeholdte strekningen vi har, sier Skorpen.

Han forteller at det er den strenge vinteren som har ført til at telen har gått langt ned i bakken og truffet vann. Når våren får tak vil dumpene gå ned av seg selv. Det skal ikke være nødvendig med reparasjonsarbeider på skinnegangen.

– Nei, det får ingen konsekvenser for regulariteten til Flytoget. Vi må sørge for å drenere enda bedre slik at vannet renner bort og det kan vi gjøre uten å fjerne skinnene, sier Skarpen.

Akselbrudd

For elleve år siden, i 2000, måtte hastigheten reduseres kraftig på hele strekningen etter at det ble funnet sprekkdannelser i en hjulaksel.

Stein Hernes, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Flytoget avkrefter at det er noen sammenheng.

– Den gangen var linjen helt ny og uten skader. Undersøkelsene som da ble gjort avdekket at det var en produksjonsfeil og gal legering i noen aksler.

Les også om telehiv på veiene:

– Skal ta regningen på riksveg 2

Riksvei 2-saken: – Små entrepriser ga telehiv

Strid om E6-skade

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.