Avinor har tapt mellom 10 og 30 millioner kroner dagen siden askeskyen nådde norsk luftrom. Dette kan påvirke den planlagte utbyggingen av Gardermoen og Flesland.
Det er ikke bare flyselskapene som taper penger under askeskyen. Avinor har så langt tapt mellom 10 og 30 millioner kroner dagen. Nå ser ledelsen etter steder å kutte kostnader.
– Vi må se på investeringsplanen vår, og vi må se hvor vi kan kutte. Vi er også i dialog med departementet om situasjonen, sier Avinors konsernsjef Sverre Quale til NTB.
Terminal 2
Avinor er spesielt bekymret for konsekvensene for utbyggingen av en terminal nummer to på Gardermoen og på Flesland. Begge disse prosjektene skulle etter planen starte i løpet av året.
– På sikt, hvis flytrafikken ikke kommer tilbake, så vil det ha konsekvenser for de store investeringene, fastslår han.
– Vi må se på dette sammen med departementet, for dette er investeringer som er viktige for oss. Vi håper derfor vi får gehør for våre planer. Vi håper og tror at de vil gi oss konsesjon til å bygge, sier Quale.
Quale sier krisen ikke vil påvirke det pågående sikkerhetsarbeidet rundt småflyplassene.
Utbytte
Det helstatlige selskapet har de to siste årene sluppet å betale utbytte til sine eiere på grunn av finanskrisen. Men nå er det behov for mer enn kun utbyttefritak, fastslår Quale.
Avinor har tidligere ønsket å få en fast overføring over statsbudsjettet til det regionale flyplassnettet, hvor de ikke tjener penger. På spørsmål om Avinor vil komme tilbake til dette kravet, viser Quale til eiermeldingen, hvor det står at departementet til enhver tid skal vurderer Avinors økonomiske situasjon. (©NTB)