HØYT: Dette er et Boeingfly av samme type som Helios Airs. Det har økt marsjhøyde og bæreevne i forhold til eldre modeller. Normal flyhøyde er nå 33 000 til 35 000 fot, men dette avhenger av flygelederen på bakken. Det aktuelle flyet ble bygget hos Boeing nord for Seattle i US-staten Washington, omtrent samtidig med de 737-flyene som SAS Braathens har. (Bilde: BOEING)
Det var et slikt Boeing 737 fly fra selskapet Helios som styrtet utenfor Athen i går. (Bilde: Cyprus.nu)

Flydør kan ha blitt åpnet

Flyingeniører i Boeing kan ikke finne noen annen forklaring på at Helios Flight 522 med 115 pasasjerer om bord og seks besetningsmedlemmer styrtet søndag formiddag.

Flyet var på vei fra Larnaca på Kypros til Athen. Det styrtet like ved kystbyen Grammatikos, ca 40 kilometer nord for Athen og like ved det historiske stedet Maraton.

Mye tyder ifølge Boeing-ingeniører som foreløpig ønsker å være anonyme, at det meste sviktet da en Helios Air Boeing 737-600 styrtet.

Trykkfall

Flyets piloter rapporterte svikt i klimaanlegget etter avgang fra Larnaca.

Like etter ble det ifølge greske flymyndigheter rapportert fallende trykk.

Den raskeste måten å få brått trykkfall på er at flyet åpnes til luften, for eksempel ved at en passasjer- eller bagasjeromsdør åpnes eller faller ut.

Da suges all luft ut av flyet, og passasjerene kveles samtidig som de fryser i hjel. Utetemperaturen på 10.000 meter er på rundt minus 50.

Ikke tett cockpit

Om ikke cockpiten er hermetisk forseglet, vil luften også suges ut derfra. Men det må da skje så brått at pilotene ikke rekker å få på sine egne oksygenmasker, som får O2 fra egne flasker i cockpit. Få fly har forseglet (gasstett) cockpitdør og –vegg.

Standard prosedyre i tilfeller med kabintrykksvikt er at pilotene umiddelbart setter på sine egne oksygenmasker, og så raskt som mulig tar flyet ned til 3000 meter der passasjerene ikke har problemer med å puste. Passasjerenes pustemasker utløses automatisk ved trykkfall.

Et stup ned fra 10 000 meter til 3 000 tar vanligvis ”noen minutter”, avhengig av situasjonen. Dette kan ikke gjøres uten av flygeledelsen godtar det, for de må rydde området for annen lufttrafikk. Flyet kan heller ikke stupe for fort, for det er bare godkjent for hastigheter på 0,95 mach. Normal største flyhastighet for en B737 er 0,85 mach.

Luftblanding

Luftsystemet om bord drives normalt med kraft fra den ene av de to motorene. Komprimert luft tappes fra den fremre delen av motoren (kompressorhuset) og ledes inn i klimasystemets varmeveksler. Der blandes luften med luft fra omgivelsene.



Omgivelses-luften er svært oksygensvak på slik høyde. Derfor blandes den med eksisterende kabinluft, som altså resirkuleres og ledes inn i systemet via aktive filtre. Alternativet er å bygge inn egne trykksatte luftreservoarer – trykksatt før avgang. Men dette er både dyrt og tungt.