Glomma stod to meter over dagens riksvei 3 på strekningen i høst, da uværet Hans skapte store utfordringer i Østerdalen og flere andre steder på Østlandet.
![Prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, rv.3 Østerdalen, planlegger byggestart høsten 2024. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2807/2807682/bf3b0c43-f1ff-4c0a-9c31-656eedefb663.jpg)
Statens vegvesen sier i en melding at de nå håper på god respons fra entreprenørbransjen. Planen er at veiarbeidet skal starte neste høst. Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksveg.
– Arbeidet passer godt også for mindre og mellomstore entreprenører, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, Utbygging, rv.3 Østerdalen.
![Bildet er fra Arendalsuka i fjor.](https://images.gfx.no/130x87/2793/2793988/DSC08951-Edit.jpg)
Vil gi 1200 milliarder til Ukraina
Bygges for 200 års-flom
Stor-Elvdal kommune vedtok tidligere i år en justert reguleringsplan for strekningen. Den nye veien skal blant annet bygges høyere i terrenget. Den vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.
– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.
Byggestart høsten 2024
Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner. Vegvesenet skal i første omgang velge ut tre entreprenører som får delta i finaleheatet. Før sommeren 2024 er planen å stå igjen med en entreprenør. Det betyr byggestart høsten 2024. Den nye veien skal stå klar høsten 2026.
Veien blir ni meter bred med trafikksikkert rumlefelt i midten. Dagens riksvei 3 skal bevares som lokalvei.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
![Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842146/foto%25202.jpg)
Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass