Glomma stod to meter over dagens riksvei 3 på strekningen i høst, da uværet Hans skapte store utfordringer i Østerdalen og flere andre steder på Østlandet.
Statens vegvesen sier i en melding at de nå håper på god respons fra entreprenørbransjen. Planen er at veiarbeidet skal starte neste høst. Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksveg.
– Arbeidet passer godt også for mindre og mellomstore entreprenører, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, Utbygging, rv.3 Østerdalen.
Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18
Bygges for 200 års-flom
Stor-Elvdal kommune vedtok tidligere i år en justert reguleringsplan for strekningen. Den nye veien skal blant annet bygges høyere i terrenget. Den vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.
– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.
Byggestart høsten 2024
Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner. Vegvesenet skal i første omgang velge ut tre entreprenører som får delta i finaleheatet. Før sommeren 2024 er planen å stå igjen med en entreprenør. Det betyr byggestart høsten 2024. Den nye veien skal stå klar høsten 2026.
Veien blir ni meter bred med trafikksikkert rumlefelt i midten. Dagens riksvei 3 skal bevares som lokalvei.
Dette kan bli Norges dyreste gatestubb