Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) forsikrer likevel at endringene knapt vil føre til endringer sammenlignet med i dag.
Liten endring
I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet går det fram at forslaget til revidert forskrift vil føre til en viss økning i antall støyutsatte i støysonene, men at økningen vil bli begrenset ved at flyene lander og tar av på ulike rullebaner om natten.
– Jeg legger til grunn at folk som bor innenfor støysonene, vil oppleve liten eller ingen endring i støybildet sammenlignet med i dag. En ny forskrift vil gi en klar forbedring for de tettest befolkede områdene i Oslo-området sammenlignet med om den gjeldende forskriften hadde blitt videreført, sier Kleppa i en pressemelding.
Unntak
Det er trafikkutviklingen ved hovedflyplassen som har skapt behovet for ny forskrift om støyforebygging, melder departementet.
Dagens forskrift fører til at det i stor grad er unntaksbestemmelsene som må benyttes for å få avviklet trafikken.
Forslaget til ny forskrift har vært til behandling siden 2005.
Rapport
Til høringen som nå skal i gang, er det også vedlagt en rapport fra SINTEF om støykonsekvensene.
Høringsfristen er 24. november.