MEDIASHOW: Kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker diskuterer med eier Kjell Inge Røkke og konsernsjef i Aker-konsernet Leif-Arne Langøy med pressen behørig tilstede. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
EIER: Kjell Inge Røkke og konsernsjef i Aker-konsernet Leif Arne Langøy på plass før Fredrik Skavlans talkshow. Ungdommer fra videregående skoler over hele landet strømmer inn. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
PROFILERT: Kjell Inge Røkke intervjues, mens konsernsjef i Aker Leif-Arne Langøy følger med. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
OM FREMTIDEN: Konsernsjef i Aker, Leif-Arne Langøy og Kjell Inge Røkke i samtale med Fredrik Skavlan. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
PROFILERT: Kjell Inge Røkke intervjues, mens konsernsjef i Aker Leif-Arne Langøy følger med. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
I FREMTIDEN: Skavlans talkshow tok for seg både det verst tenkelige og det beste scenario for 2020. Dette var utgangspunktet for "verst-debatten". (Bilde: CAMILLA AADLAND)
uNGDOMMEN: Skoleelever fra hele landet var flydd inn for å delta på åpent hus hos Aker. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)

Flere følger Røkkes frieri

  • nettarkiv

Ungdommer fra hele landet fikk menge seg med kjendiser og et stort pressekorps da Aker-konsernet åpnet dørene sine forrige uke. Med Fredrik Skavlan som vert ble det arrangert talkshow, der Kjell Inge Røkke var med for å inspirere skoleelevene.

– Jeg ser Aker som et leirbål, som har ulike funksjoner. Leirbålet kan gi varme, man kan grille pølser, få lys, og jo hyggeligere det er rundt leirbålet, jo flere kommer. Folk forlater leirbålet hvis ikke det er bra nok. Det er viktig at Aker holder flammen og leirbålet ved like, sa Røkke til ungdommen i salen.

Viser seg frem

Han understreket at ikke hver dag er like hyggelig på jobben, men at det i sum skal være motiverende å jobbe i Aker.

– Det er lov å feile, men aldri lov til å gi opp, sa fiskeren og industrimannen.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker, kostet arrangementet 1,5 millioner. Målet var å synliggjøre industrien.

Stjernekraft fra Statkraft

Statkraft så 1. april som en gyllen anledning til å skape blest om selskapet. ”Stjernekraft” ble lansert for det norske folk, med annonsering i nesten hver eneste reklameblokk på norske tv- og radiokanaler. Responsen var over all forventning, ifølge Statkrafts pressetalsmann Knut Fjerdingstad.

– Responsen har vært veldig stor. Aktiviteten på nettsiden vår er fire- eller femdoblet og 40.000 har sett filmen på You Tube. I tillegg har vi fått en mengde e-poster fra alle mulige kanter, som vi ellers ikke hører fra. Et stort flertall av disse er positive, og skriver for å si at de synes dette er kult, sier Fjerdingstad.

Puslespill

Aprilspøken er en av mange brikker som skal bidra til økt rekruttering.

– Vi håper de som er interessert ser at Statkraft er et selskap som driver med interessante ting og som er litt uhøytidelig, sier han.

Direktør Jan Petter Halvorsen i Mercuri Urval sier det er vanskelig å få tak i mange søkere ved vanlig annonsering i dagens arbeidsmarked.

– Generelt i arbeidsmarkedet er det behov for "employer branding," det å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver, sier han.





Med bedrifter til Østerrike eller Lofoten

Studentene ved Industriell Økonomi og Teknologiledelse (Indøk) på NTNU er vant til å bli pleiet av bedrifter som vil rekruttere.

– Det er i økende grad fokus på å ta med studentene bort fra skolen. Bedriftene tar med studenter på turer i inn- og utland, eller på middag, sier leder i studentorganisasjonen Bindeleddet, Magnus Valmot.

Indøk-studentene merker at konsulentbransjen er særlig aktiv. Blant annet inviterer McKinsey studenter til Kitzbühel i Østerrike, mens Pricewaterhouse Coopers arrangerer karrieredager i Lofoten.

– Det er vanskelig å si verdien av slike arrangementer. Det er gjerne bedrifter som er kjent fra før som gjør sånne ting. Dette er en spiral som noen bedrifter henger seg på, mens andre holder seg utenfor, sier Valmot.