BLIR BORTE: Fra 1. februar blir manuell betjening borte fra Oslos bomstasjoner.Foto: Scanpix (Bilde: Scanpix)
Nå må alle få nye autopassbrikker for å passere bomringen, hvis du ikke vil ha en faktura i postakssa etterpå. (Bilde: Q-Free)

Fjerner manuelle bomstasjoner 1. februar

  • IT

Allerde fra 1. februar - syv måneder før planen - forsvinner manuell betjening fra hovestadens bompengering.

Årsaken er nedslitt utstyr og en bemanningskontrakt som går ut.

Taper litt

– Vi fant ut at det ikke er noe poeng å gå med anbud på bemanning som bare skal vare i syv måneder. Isteden blir det automatisk passering med gammelt utstyr, sier prosjektleder og senioringeniør, Geir Kjønigsen, i Statens vegvesen.

Han regner med noe tap som følge av at gammelt utstyr skal brukes til automatisk passering.

–For eksempel står kameraene svært lavt og blir fort tilsmusset om vinteren. Med ny design flytter vi kameraene høyere opp, sier Kjønigsen.

Skifter teknoplattform

Fra 1. september neste år skal imidlertid bomstasjoner med splitter ny design og ny teknologi være på plass.

Vegvesenet har utlyst anbudskonkurranse på Doffin (nettsted for alle ofentlige anbud), for utstyr for elektronisk betaling med og uten brikkesystem og styring og kontroll av innkrevingsutstyret. Kontrakten er verdt opp mot 50 millioner kroner.

–Når vi har kontrakten på plass, vil vi fortløpende skifte ut teknologien og selve stasjonene, sier Kjønigsen.

Grønt og pent

De gamle bodene skal rives og Vegvesenet skal tilbakestille alle områder slik de var før, inkludert grøntarealer.

–Den eneste forskjellen folk vil merke, er penere design og ingen manuell betjening, mener Kjønigsen.

Dersom du ikke får somlet deg til en Autopass-brikke, vil Vegvesenet ta bilde av bilen din og sende faktura på 20 kroner i etterkant. 250 000 passerer daglig bomringen i Oslo, og 90 prosent av dem som kjører i rushtiden har i dag brikke.

Konsesjon

Vegvesenet har ennå ikke fått konsesjon fra Datatilsynet til å innføre ny teknologi.

– Men i og med at vi har automatiske bomstasjoner flere andre steder i landet, regner vi med at det går gjennom, sier Kjønigsen.