IKKE INFLASJON: - En topp moderne motorvei mellom Oslo og Trondheim kan bygges på 10 år uten å gi inflasjon hvis arbeidet gjøres sammenhengende, mener forsker Helge Røed. (Bilde: Truls Tunmo)

– Firefelts motorvei er lønnsomt

  • Bygg

Det mener rådgiver i samfunnsforskning ved Agderforskning, Helge Røed.

Han mener at bygging av firefelts motorveier på lange veistrekninger er samfunnsøkonomisk lønnsomt dersom utbyggingen skjer kontinuerlig.

– Det er ikke inflasjonsdrivende å bygge en moderne firefelts motorvei mellom for eksempel Oslo og Trondheim på 10 år dersom anleggsarbeidet industrialiseres og gjennomføres som et stort prosjekt, uten opphold. På denne måten blir veiarbeidet som en normal del av den norske økonomien uten inflasjonsdrivende effekt, sier Røed til Teknisk Ukeblad.





IKKE INFLASJON: ¿En topp moderne motorvei kan bygges mellom Oslo og Trondheim på 10 år uten å gi inflasjon hvis arbeidet gjøres sammenhengende, sier rådgiver Helge Røed i Agderforskning.
E39-rapport Helge Røed er rådgiver i samfunnforskning ved Agderforskning. Han mener firefelts motorvei fra Oslo til Trondheim er gjennomførbart uten at det vil føre til inflasjon. Agderforskning

E39-rapport

Konsulentselskapet Econ Pöyry har på oppdrag for Rogaland fylkeskommune laget en rapport som viser at det er økonomisk forsvarlig å bygge vei for rundt 2,3 milliarder kroner årlig i 20 år bare på E39.

Selskapet fastslår at slike investeringer ikke vil føre til press i økonomien og inflasjon.

– Problemet i Norge er at vei og annen infrastrukturbygging er og har vært en del av distriktspolitikken. Dette er en svakhet ved hele den norske økonomien, sier Røed.





Nærme smerteterskel

Ifølge rådgiveren i Agderforskning blir transportsektoren skadelidende.

– Vi har for lav transporteffektivitet sammenlignet med mange andre land. Transporten blir dyrere, noe som er en konkurranseulempe for næringslivet, men også en stor ulempe for privattrafikken. Vi begynner nemlig å nærme oss en svært høy smerteterskel for hva folk vil akseptere når det gjelder veistandard i Norge, sier Helge Røed.





På tide

Fylkesordfører i Rogaland, Tom Tvedt (Ap), er glad for at også andre fagmiljøer enn Econ Pöyry slår i stykker argumentet om inflasjon på grunn av omfattende veibygging.

– Jeg er trøtt og lei av at myndighetene bruker inflasjon som et argument for ikke å sette i gang bygging av E39. Det er bra å bolte verdier fast i norsk fjell, det er ikke inflasjonsdrivende. At flere nå støtter meg på dette, er på tide, sier Tom Tvedt.





Forstokkede kostnyttesystemer

Øyvind Halleraker, samferdselspolitisk talsmann i Høyre og medlem i transportkomiteen på Stortinget, er enig med Agderforskning og Econ Pöyry.

– Jeg har kjempet i mange år mot de forstokkede kost-nyttesystemene i Norge. Det er nok å vise til hva de får til i våre naboland på veifronten, sier Halleraker.

Han trekker frem satsingen på en gedigen bro mellom Danmark og Tyskland som nå skal bygges.

– Fra øyene sør for Shelland og til Tyskland skal det bygges en bro på 2,2 mil både for firefelts motorvei og for jernbane. Dette prosjektet er et resultat av målinger på strategiske, dynamiske og regionale effekter. Slik må det bli i Norge også, sier Halleraker.





Gammeldags NTP

Han mener at Nasjonal Transportplan (NTP) som ble lagt frem sist fredag er svært skuffende når det gjelder å tenke innovativt.

– NTP er totalt blottet for nytenkning på hele samfunnets effekter. Den er gammeldags og fantasiløs og ikke egnet til den utfordring som samfunnet står overfor for å møte fremtidens behov for enkeltpersoner og næringslivet. Dessuten egner NTP seg ikke for å møte klimautfordringene, sier Øyvind Halleraker.





Navarsete: – Interessant

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete motstrider ikke argumentene til Helge Røed og Econ Pöyry.

– Jeg har ikke sett Econ-rapporten og heller ikke snakket med Helge Røed. Men det de hevder er absolutt interessant. Og det er riktig at det må brukes mye mer penger på vei.