SAMFERDSEL

Fire meter småbil

Stein Bekkevold
15. juli 2005 - 07:30

Dette underlige fenomen preger hele bilverdenen, og er smart markedstenking:

Du fester deg ved den lille tassen og kjøper den nye når den gamle skal skiftes ut.

Men den nye ”lille” er større og dyrere, du holder fast ved den på grunn av erfaringene, opplevelsene, psykologien.

De lurer oss hele tiden, bilfabrikantene.

Større og romsligere

Et eksempel: Renaults nye Clio er større og romsligere enn forgjengeren, og har det fabrikken kaller ”dynamiske kjøreegenskaper og høy grad av komfort”.

Den har også utstyr som ifølge Renault vanligvis bare finnes i større biler.

Vi skal vedde en god del på at den dessuten koster 15 prosent mer enn forgjengeren.

Lille Clio er allerede erstattet av modellen Modus.

Clio er basert på Renault-Nissans B-plattform. Den har stor hjulavstand, bred sporvidde og lavt tyngdepunkt.

Slike grunnleggende egenskaper kompletteres av modellens chassisgeometri, heter det i en melding fra fabrikken.

Du kan jo prøve den, når den kommer utpå nyåret.

Tre varianter

Bensinmotortilbudet som blir aktuelt for Norge omfatter to 16-ventilers motorer, en på 40 kW/ 75 hk og en 1,4 liter på 74 kw/100 hk. Dieseltilbudet blir en 75 kW på 1,5 liter (dCi) og her er ikke motoreffekt for Norge bestemt ennå.

Girkassetilbudet er det samme som for Modus. De to modellene er de første Renault-bilene med robotisert girkasse som opereres med rattspaker.

Karosseriet inneholder rundt 30 prosent høyfast stål, særlig i knutepunkter og spesielle støtopptakssoner. Målet har vært å oppnå høyeste poeng i Euro NCAPs tester.

Som standard har bilen Bosch ABS-bremser (generasjon 8), elektronisk bremsefordeling (EBD) og panikkbremseassistanse (EBA).

Bilen kan også leveres med ESP, antisladdsystem, som består av en antispinnfunksjon (ASR), understyringskontroll (UCL) og motorbremsregulering (MSR) og Xenon-lys. Dermed får du halve alfabetet på kjøpet.

Den totale investeringen ligger på 953 millioner Euro, hvorav 630 millioner Euro gjelder investeringer i produksjonen. 323 mill. Euro (2,4 milliarder NOK) har altså gått med til utviklingen og testingen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.