Fire entreprenører kjemper om historisk stort oppdrag på dypstabilisering i Akershus

Akershus skal bruke rundt 60 millioner kroner i år på forsterkning av fylkesveinettet. Metoden som skal brukes er dypstabilisering.

Fra et dypstabiliseringsoppdrag som Norsk Asfaltfresing gjorde i Lesja i 2015.
Fra et dypstabiliseringsoppdrag som Norsk Asfaltfresing gjorde i Lesja i 2015. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. mars 2019 - 15:17

– Erfaringene med metoden har vist seg godt egnet for å forsterke bærelaget på fylkesveiene. På strekninger hvor finstoffinnholdet er for stort, freses det inn pukk. Samtidig tilføres det et stabiliserende materiale, enten i form av kalk, sement, lignin eller skumbitumen, forteller dekkeansvarlig hos Statens vegvesen i Region øst, Torgrim Dahl, til Veier24.

Når så stabiliseringen er gjort, legges det ny asfalt på toppen.

Nå har det vært anbudsåpning på den store kontrakten som Akershus fylke har lagt ut for forsterkning av fylkesvegstrekninger rundt om i hele fylket, og åpningsprotokollen forteller at Peab Asfalt Norge ligger an til å få det spesielle oppdraget.

Her er tilbyderne: Tilbudssum ekskl mva
Peab Asfalt Norge
60.846.709
Veidekke Industri 62.196.123
Skanska Industrial Solutions 64.322.987
NCC Industry 70.135.396

Torgrim Dahl opplyser at Akershus er av de fylkene som i størst grad har rustet opp veinettet ved hjelp av dypstabilisering, noe de startet med i 2013. Siden den gang har budsjettene til formålet gradvis økt, og er altså i 2019 på rundt 60 millioner kroner.

Han forteller også at de i forkant av dypstabilisering har kjørt georadar på strekningene for å få en oversikt over dekketykkelsen.

– Der hvor asfalten er for tykk, blir den frest av i en egen prosess, kjørt bort og senere gjenbrukt. På tynnere asfalt fresen asfalten inn i bærelagsmaterialene, sier Dahl.

Vis mer
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.