tunneler

Fire entreprenører ga tilbud på rehabilitering av Frøyatunnelen

To av tilbudene ligger innenfor rammene som er bevilget av fylkestinget, opplyser Trøndelag fylkeskommune.

Oppgraderingen av Frøyatunnelen starter 1. april 2023.
Oppgraderingen av Frøyatunnelen starter 1. april 2023. Foto: Trøndelag fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
17. feb. 2023 - 12:48

Her er de fire tilbyderne: 

Entreprenør:

Tilbudssum eksl. MVA

OneCoInfra AS

480 330 347
Kraftmontasje AS 494 030 027
Skanska Norge AS 615 035 049
Bertelsen & Garpestad 648 273 671,75

Kontraktsarbeidet omfatter oppgradering av den 5300 meter lange undersjøiske Frøyatunnelen på fylkesveg 714. Tunnelen knytter sammen kommunene Hitra og Frøya. 

Ett av oppsettene som ble undersøkt i Sea Zero var en kombinasjon av kontraroterende propeller (de røde propellen midt i bildet) og to trekkende thrustere. En trekkende thruster fungerer som en propell som trekker skipet fremover, omtrent som en flypropell.
Les også:

Slik kan «motsatte» propeller gjøre skip mer energieffektive

  

Stor oppgradering  

Tunnelen skal oppgraderes for å forbedre sikkerheten for trafikantene ved å oppgradere teknisk utstyr iht. gjeldende krav i tunnelsikkerhetsforskriften. Det skal blant annet etableres flere tilfluktsrom, omfattende vannsikring og bergsikring. Alt av teknisk utstyr i tunnelen skal også skiftes ut.    

Anleggsarbeidet i tunnelen og portalområder skal utføres på natten. Tunnelen vil derfor stenges på gitte tidspunkt.  

Ferdig i slutten av 2024  

To av tilbudene ligger innenfor rammene som er bevilget av fylkestinget.  
Nå skal fylkeskommunen kontrollregne og evaluere på de fire tilbudene samt gå gjennom entreprenørenes dokumentasjon. Deretter vil en innstilling av entreprenør offentliggjøres. 

Det er planlagt at prosjektet blir ferdig i slutten av 2024.  

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.