VIKTIG IT-STRATEGI: Unified Communications er en viktig IT-strategi i årene fremover, sier avdelingsleder Odd Inge Bjørdal i Steria. (Bilde: STERIA)
VIKTIG IT-STRATEGI: Unified Communications er en viktig IT-strategi i årene fremover, sier avdelingsleder Odd Inge Bjørdal i Steria. Foto: Steria (Bilde: STERIA)

Fire av fem samler all kommunikasjon

  • IT

Det amerikanske analyseselskapet Nemertes Research har spurt 120 IT-sjefer hvordan de håndterer den enorme økningen i informasjon og kommunikasjonskanaler inn til ansatte.

Fire av fem svarer at de forsøker å samle all kommunikasjon. Det tror også norsk IT-næring vil komme mer og mer:

– Enhetlig kommunikasjon regnes blant de aller viktigste IT-strategiene de nærmeste årene. Innsparingspotensialet er betydelig for de fleste arbeidsplasser som innfører denne teknologien, sier avdelingsleder Odd Inge Bjørdal i Steria.

I fagmiljøer er enhetlig kommunikasjon bedre kjent under det engelskspråklige begrepet Unified Communication (UC). Som navnet antyder er det snakk om en plattform som samler ulike kommunikasjonsformer, som telefoni, voicemail, videokonferanser, e-post og Instant Messaging (IM), ifølge Steria.





Satser tungt

I Nemertes-undersøkelsen kommer det fram at 79 prosent av IT-sjefene i større amerikanske bedrifter regner med å ha implementert UC i løpet av to år.

Steria satser nå tungt på UC-området på det norske markedet, og ifølge Bjørdal kommer flere av selskapets største kunder til å implementere UC allerede i løpet av 2008. Sterias konsept for enhetlig kommunikasjon er basert på Microsoft Office Communications Server.

Ifølge en analyse Forrester har gjort på oppdrag for Microsoft vil en gjennomsnittsbedrift få igjen rundt 5 kroner for hver krone som investeres i selskapets UC-løsninger.





Effektiv kommunikasjon

– Forretningskommunikasjon kan være så mangt, alt fra en samtale mellom to kolleger på IM til en transatlantisk videokonferanse der hundrevis av personer deltar. En kritisk suksessfaktor for all forretningskommunikasjon er at den skjer effektivt både internt og eksternt, og at teknologien ikke blir en hemsko for tydelig kommunikasjon og samhandling, sier Bjørdal.

UC-løsningen til Steria og Microsoft gir en sømløs integrering mellom kommunikasjon og eksisterende kontorstøtteapplikasjoner, som Office eller Exchange.

Den gir muligheten til å se status og tilgjengelighet på kolleger, og lar brukerne kommunisere med hverandre uansett hvilket grensesnitt man befinner seg i.