Finner 2000 feil

Kjeller: De godt over 30 år gamle redningshelikoptrene er røft behandlet. Sterk vind, regn, snø, is og saltvann sliter på maskinene. De siste årene har Forsvarets flyverksted på Kjeller plukket Sea King-helikoptrene fullstendig fra hverandre i det såkalte IRAN-programmet (Inspect and Repair As Nessecary).

Motorene er demontert. Alt som er ødelagt er reparert. Til og med lakken blir fjernet. Under en slik gjennomgang kan de finne et sted mellom 1700 og 2400 små og store feil og avvik. Nær halvparten av dette er sprekker og korrosjon. Ikke om livsfarlige mangler, men feil som over tid kunne blitt alvorlige.



Finner flere feil

Jo eldre helikopter redningstjenesten flyr, jo mer vedlikehold kreves og ifølge Bugten finner de nå litt mer feil på helikoptrene for hver gang de overhales. Likevel understreker han at de godt kan holdes i luften til 2030, om det skulle være nødvendig.

- Men det er ikke et billig system å drive. Det er en konsekvens av at det er gammelt. Når systemet blir eldre svikter noe oftere. Vi har noe mer uforutsett vedlikehold nå, sier Knut Bugten, leveranseansvarlig i Forsvarets logistikkorganisasjon, FLO.

- Det er teknologi fra 50- og 60-tallet. Det er klart at det krever mer vedlikehold, legger Oddmund Lie til. Han er sjef for helikopterverkstedet på Kjeller.



- Blir neppe billigere

Likevel tror ikke lederen for luftforsvarets verksted på Kjeller, Jan Bratland, at et nytt helikopter nødvendigvis vil bli så mye billigere i drift.

- Det har man trodd hver gang man har kjøpt nye helikopter, men det er ikke noen grunn til å tro at det blir mye billigere, sier Bratland.