NYHETER

Fikk planleggingsjobb til 50 mill. kr

Asplan Viak sikret seg prestisjejobben med å lage reguleringsplanen for E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Oppdraget verdt 50 millioner kroner er satt til to år.

Stavsjøfjelltunnelen ble bygget i 1990 og er 1,7 km lang. Antall kjøretøyer i døgnet var 15 000 i 2010. Ut fra forventet trafikkvekst vil trafikken ved Stavsjøfjell overstige årsdøgnstrafikk på 20 000 i år 2019. Foto: Statens vegvesen.
Stavsjøfjelltunnelen ble bygget i 1990 og er 1,7 km lang. Antall kjøretøyer i døgnet var 15 000 i 2010. Ut fra forventet trafikkvekst vil trafikken ved Stavsjøfjell overstige årsdøgnstrafikk på 20 000 i år 2019. Foto: Statens vegvesen.
28. nov. 2013 - 10:12

Asplan Viak konkurrerte med fire andre tilbydere til jobben med å lage reguleringsplan for E6 Ranheim – Værnes. Planen skal legge til rette for bygging av doble tunnelløp og fire-felts E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

- Vi skal ha oppstartsmøte 10 desember 2013 og det lagt opp til en konsentrert planleggingsperiode på to år, sier planleggingsleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen.  Kontraktssummen er på 50 millioner kroner.

I planarbeidet er det Statens vegvesen som skal ha all kontakt med grunneiere og myndigheter. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

 

Planstrekning på 22,9 km

Oppdraget til Asplan Viak  innebærer rådgivning og prosjektering for utarbeidelse av komplett reguleringsplan med forundersøkelser, utredninger, beskrivelse og bestemmelser for utvidelse av E6 mellom Ranheim og Værnes til 4-felts veg. Planstrekningen er 22,9 km lang. Det skal planlegges tre tunneler som til sammen utgjør 7,3 km av strekningen, og oppdraget omfatter også forprosjekt for rehabilitering av eksisterende tunneler.

Oppdraget gjelder også opsjon på rådgivning og prosjektering av komplett byggeplan med konkurransegrunnlag, arbeidstegninger, ferdigvegstegninger og oppfølging i byggetiden for første utbyggingsetappe fra Ranheim til Reitankrysset».

Trafikkveksten på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har vært stor i mange år.Tunnelsikkerhetsforskriften krever at det med fortsatt trafikkvekst må bygges doble tunnelløp for Væretunnelen, Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen. Planleggingsperioden er satt til to år. Anleggsstart er tidligst i 2018, og det forutsetter politiske prioriteringer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.