ASKO konsernet er eid av Norgesgruppen og er Norges største grossist med rundt 700
distribusjonsbiler på veiene. Selskapet er en viktig pådriver for implementering av
klimavennlige løsninger i transportsektoren. Selskapet har heller ikke vært redd for å ta i bruk nye teknologiske og digitale løsninger, og blir målt både på bærekraft og lønnsomhet av hovedstyret, sa styreleder i ITS Norway, Hanne Nettum Breivik, ved overrekkelsen av prisen.
– Løsningene som er tatt i bruk, binder sammen lange logistikkjeder gjennom bruk av utslippsfrie, automatiserte operasjoner, er gode eksempler på bruk av intelligente transport systemer (ITS). I tillegg bidrar løsningene til bedre kapasitetsutnyttelse av eksisterende infrastruktur, sa styrelederen.
– Vi setter stor pris på denne anerkjennelsen. I ASKO skal miljøhensyn gjennomsyre alle våre beslutninger, og vi skal forvalte ressursene slik at det ikke går på bekostning av fremtidige generasjoners muligheter. ITS Prisen gir økt oppmerksomhet rundt innovasjon og nullutslipp og ikke minst fremtidens logistikkløsninger, sa administrerende direktør i ASKO,Tore Bekken, ved mottagelsen av prisen.

Får ikke frem post og varer i snøkaoset: – Ikke mulig å kjøre med tanke på sikkerhet og fremkommelighet
Sjødroner mellom Horten og Moss
ASKO mottok Næringslivets Klimapris i 2020 for den samlede effekten av tiltakene ASKO har iverksatt, som er svært store i norsk sammenheng. I veitransportsammenheng er ASKOs bidrag til utvikling og bruk av batteri- og hydroelektriske alternativer til dieseldrevne lastebiler betydelig og blitt lagt merke til.
Nylig sjøsatte ASKO Maritime to nullutslipps, automatiske fartøy (sjødroner) mellom Horten og Moss. Den automatiske fergedriften er sammenkoblet med havneinfrastruktur på begge sider som muliggjør frakt av trailere og containere uten biler og sjåfører.
Sjødronene sparer lastebilene for den lange vegen rund Oslofjorden og reduserer de nasjonale utslippene med ca. 5000 tonn CO2 årlig.


Staten krever 29 milliarder etter bomkjøp av helikoptre