ASFALT

Fersk asfaltentreprenør bygger nytt, miljøvennlig verk i Vikersund

Asfaltentreprenøren Brani øker satsingen i østlandsregionen og skal nå bygge et av Norges mest miljøvennlige asfaltverk på Snarum i Vikersund.

Det nye  asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland.
Det nye asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland. Foto: Lintec
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mai 2020 - 14:56

Brani, som har hovedkontor i Lierskogen, ble opprettet i 2016. Selskapet er i dag en veletablert asfaltentreprenør på Østlandet. Gjennom å etablere et eget asfaltverk vil selskapet kunne produsere egen asfalt fremfor å kjøpe asfalt fra andre produsenter. 

Selskapets investerer noen titalls millioner i det topp moderne asfaltverket, som etter planen skal stå ferdig tidlig i fjerde kvartal i år. Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund.

– Vi ønsker å produsere asfalt mest mulig miljøvennlig og kostnadseffektivt. Derfor investerer vi nå i et asfaltverk som blir et av Norges mest miljøvennlige, men som også gir asfalt av topp kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Roy Norum, styreleder i Brani.

Maria Archontoulis og Per Kristian Næss-Fladset i DNB er nøkkelpersoner i DNBs gründersatsing. Her i et kreativt rom i DNBs hovedkontor, hvor gründere får luftet sine ideer og planer med banken.
Les også

Norges største bank bruker gründere til å drive innovasjon

Skal utfordre de store

I fjor la Brani omtrent 22.000 tonn asfalt, primært på østlandsområdet, men da gjennom innkjøpt asfalt.

– En stor fordel med å ha vårt eget asfaltverk er at vi gjør oss uavhengig av de store selskapenes «av og på»-politikk med hensyn til leveranse av kvalitetsmasser til konkurransedyktige betingelser, sier Roy Norum.

Brani ønsker å være en frittstående aktør som kan kontinuerlig levere høykvalitetsmasser og dermed representere et attraktivt alternativ for mange mindre og mellomstore entreprenører som møter mange av de samme leveransebegrensningene i hverdagen.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Miljøvennlig asfaltverk

Det nye høyteknologiske asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland. Asfaltverket vil kunne produsere opptil 200 tonn asfalt per time, med tre tonns mixer og 350 tonn lagersiloer for ferdigprodusert masse.

Anlegget har integrert skumanlegg for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). En fullverdig LTA-enhet gjør at anlegget kan produsere lavtemperaturasfalt, med 35-40 grader lavere produksjonstemperatur enn tradisjonell hot-mix asfalt. Det byr lavere energiforbruk og utslipp samt bedre arbeidsmiljø for asfaltarbeidere.

– Utslippene av støv, støy og CO2 ligger langt under myndighetens krav, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

Tirsdag var det storstilt markering på Stord da det enorme produksjonssskipet gjorde klar til å gå fra kai.
Les også

Ny gullkalv klar for Barentshavet: – Skal produsere enorme verdier for landet i minst 30 år

Også gjenbruksasfalt

Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.
Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

Asfaltverket kan også produsere asfalt med opptil 20-25 prosent innslag av gjenbruksasfalt, med tilhørende betydelige kostnads- og miljøbesparelser.

Fabrikken vil kunne levere alle relevante produkter. Verket går i tillegg på elektrisitet og gass, som gir svært lave utslippsverdier sammenliknet med mange andre asfaltverk som fremdeles drives med diesel.

– I dag kjøper vi til tider asfalt fra verk som ble etablert for 20 år siden og som ikke er bærekraftige miljømessig sett. Entreprenørbransjen må i likhet med andre bransjer bli mer miljøvennlige, uten at vi øker veikostnadene. En lavthengende frukt er i så måte å bruke asfalt som er fremstilt mest mulig miljøvennlig, sier Arentz-Nilsen.

Det nye offshore-servicefartøyet skal være fjernstyrt og ubemannet fra første dag på jobb.
Les også

Ny hverdag i subsea: Disse ubemannede fartøyene kan sende 50 personer på land

God tilgang til steinforekomster

Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund. Steinforekomstene der er av svært høy kvalitet med lys stein som har meget gode egenskaper for asfaltproduksjon. Det vil gi Brani mulighet til å delta i alle typer offentlige anbud, inkludert statskontrakter.

Selskapet har i dag 21 ansatte og forventer å omsette for omtrent 45 millioner kroner i 2020. Ved det nye asfaltverket på Snarum kommer selskapet til å ansette ytterligere 4-5 årsverk, og selskapet budsjetterer for en betydelig vekst.

– Målet er å øke antall arbeidsplasser ytterligere når vi er operative med asfaltverket vårt og begynner å levere asfalt, og legge asfalt, til veier på hele østlandsområdet, sier Arentz-Nilsen.

England har innført en lov som sier at man må ha en nettogevinst på minst 10 prosent ved inngrep i naturen. Artikkelforfatterne mener at dette bør komme i Norge.
Les også

England: Krever kompensasjon for tapt natur i utbygginger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.