Brani, som har hovedkontor i Lierskogen, ble opprettet i 2016. Selskapet er i dag en veletablert asfaltentreprenør på Østlandet. Gjennom å etablere et eget asfaltverk vil selskapet kunne produsere egen asfalt fremfor å kjøpe asfalt fra andre produsenter.
Selskapets investerer noen titalls millioner i det topp moderne asfaltverket, som etter planen skal stå ferdig tidlig i fjerde kvartal i år. Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund.
– Vi ønsker å produsere asfalt mest mulig miljøvennlig og kostnadseffektivt. Derfor investerer vi nå i et asfaltverk som blir et av Norges mest miljøvennlige, men som også gir asfalt av topp kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Roy Norum, styreleder i Brani.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda
Skal utfordre de store
I fjor la Brani omtrent 22.000 tonn asfalt, primært på østlandsområdet, men da gjennom innkjøpt asfalt.
– En stor fordel med å ha vårt eget asfaltverk er at vi gjør oss uavhengig av de store selskapenes «av og på»-politikk med hensyn til leveranse av kvalitetsmasser til konkurransedyktige betingelser, sier Roy Norum.
Brani ønsker å være en frittstående aktør som kan kontinuerlig levere høykvalitetsmasser og dermed representere et attraktivt alternativ for mange mindre og mellomstore entreprenører som møter mange av de samme leveransebegrensningene i hverdagen.
![Equinor-sjef Anders Opedal ved en tidligere anledning.](https://images.gfx.no/130x87/2745/2745455/DSC05014-Edit.jpg)
Equinor: – Forventer å utbetale 14 milliarder dollar
Miljøvennlig asfaltverk
Det nye høyteknologiske asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland. Asfaltverket vil kunne produsere opptil 200 tonn asfalt per time, med tre tonns mixer og 350 tonn lagersiloer for ferdigprodusert masse.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Anlegget har integrert skumanlegg for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). En fullverdig LTA-enhet gjør at anlegget kan produsere lavtemperaturasfalt, med 35-40 grader lavere produksjonstemperatur enn tradisjonell hot-mix asfalt. Det byr lavere energiforbruk og utslipp samt bedre arbeidsmiljø for asfaltarbeidere.
– Utslippene av støv, støy og CO2 ligger langt under myndighetens krav, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.
![Tirsdag var det storstilt markering på Stord da det enorme produksjonssskipet gjorde klar til å gå fra kai.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839616/NTB_Jcd0dDXRL_Q.jpg)
Ny gullkalv klar for Barentshavet: – Skal produsere enorme verdier for landet i minst 30 år
Også gjenbruksasfalt
![Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.](https://images.gfx.no/290x/2574/2574158/Per-Kristian%2520Arentz-Nilsen.jpg)
Asfaltverket kan også produsere asfalt med opptil 20-25 prosent innslag av gjenbruksasfalt, med tilhørende betydelige kostnads- og miljøbesparelser.
Fabrikken vil kunne levere alle relevante produkter. Verket går i tillegg på elektrisitet og gass, som gir svært lave utslippsverdier sammenliknet med mange andre asfaltverk som fremdeles drives med diesel.
– I dag kjøper vi til tider asfalt fra verk som ble etablert for 20 år siden og som ikke er bærekraftige miljømessig sett. Entreprenørbransjen må i likhet med andre bransjer bli mer miljøvennlige, uten at vi øker veikostnadene. En lavthengende frukt er i så måte å bruke asfalt som er fremstilt mest mulig miljøvennlig, sier Arentz-Nilsen.
![England har innført en lov som sier at man må ha en nettogevinst på minst 10 prosent ved inngrep i naturen. Artikkelforfatterne mener at dette bør komme i Norge.](https://images.gfx.no/130x87/2543/2543191/binary-2935410-1363763.jpg)
England: Krever kompensasjon for tapt natur i utbygginger
God tilgang til steinforekomster
Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund. Steinforekomstene der er av svært høy kvalitet med lys stein som har meget gode egenskaper for asfaltproduksjon. Det vil gi Brani mulighet til å delta i alle typer offentlige anbud, inkludert statskontrakter.
Selskapet har i dag 21 ansatte og forventer å omsette for omtrent 45 millioner kroner i 2020. Ved det nye asfaltverket på Snarum kommer selskapet til å ansette ytterligere 4-5 årsverk, og selskapet budsjetterer for en betydelig vekst.
– Målet er å øke antall arbeidsplasser ytterligere når vi er operative med asfaltverket vårt og begynner å levere asfalt, og legge asfalt, til veier på hele østlandsområdet, sier Arentz-Nilsen.
![Her er en tilsvarende vindturbin (GE Haliade turbin) bygget på land i Rotterdam. Vindmøllen som skal settes opp på industriområdet i Gulen vil se lik ut, men bli enda kraftigere.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847290/f3b5d6c0-588f-4dd2-8439-39399630a462.jpg)
Enova gir over 300 millioner til bygging av omstridt vindturbin