Sande viser til at dagens rabattordninger er foreslått endret i forslaget som er sendt på høring fra Statens vegvesen. Det betyr at en fergestrekning som nå koster 74 kroner for en privatbil med abonnement, vil koste 112 kroner. Med andre ord 38 kroner mer enn billetten koster i dag. Dette viser utregninger gjort av Nordland fylkeskommune.
– Dersom lovnaden om kutt skal gjennomføres, skulle denne fortsatt kostet 74 kroner med ny ordning. Dette vil ramme svært mange pendlere. Mange av dem er de som bruker ferge oftest. Det må det ryddes opp i, sier Sande.
Med de nye forslagene til rabattavtaler, vil rabatten gå fra 50 prosent til 20 prosent totalt, og kostnaden blir dermed 112 kroner.
Budsjettlekkasje: Fylkesveiene styrkes med 481 millioner kroner
– I strid med Stortingets signaler
– For at vi skal kunne ta hele Nordland i bruk, må forutsetningene for pendlerne langs kysten være gode. At pendlere ikke er tatt tilstrekkelig hensyn til her, er i strid med Stortingets klare prioriteringer, påpeker Sande.
– Stortinget var helt tydelig i kommunikasjonen her. Pendlere skulle prioriteres, og kystfolket skulle få lavere fergepriser. Da kan det ikke bli en prisøkning i stedet, påpeker Sande.
Hun viser til at Statens vegvesen har vært inne på flere mulige rabattløsninger, og at det ikke bør være vanskelig å få på plass en løsning som gir pendlere like god uttelling som andre reisende.
Ulykke på samme sted i 2016
Må ha rabatt for alle reisende
Fylkesrådet i Nordland støtter ellers forslagene til Statens vegvesen om å fjerne forskuddsbetaling og redusere antall takstgrupper. I tillegg mener fylkesrådet at nye rabattløsninger bør innføres, men altså med helt annen rabattordning for pendlere. Enn den som er foreslått.
– Hadde fylkeskommunene vært koblet på tidligere, hadde vi nok plukket opp dette før, men det er enda tid til å få på plass en god nok rabatt også for pendlere. Nå må resten av takst- og rabattsystemet utvikles sammen med oss som faktisk driver flesteparten av fergesambandene og vet hvor skoen trykker, konkluderer Sande.
Høringssvaret fra Nordland fylkeskommune er oversendt til Statens vegvesen.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system