Fergedrift

– Fergependlere vil tape på nye fergetakster

Pendlere kommer dårligere ut enn før prisreduksjonen, med forslaget til nye fergetakster som nå er sendt på høring. Det mener fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Monika Sande.

Nordlandsekspressen
Nordlandsekspressen Foto: Elsa Laula Renberg, Nordland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
8. des. 2021 - 13:04

Sande viser til at dagens rabattordninger er foreslått endret i forslaget som er sendt på høring fra Statens vegvesen. Det betyr at en fergestrekning som nå koster 74 kroner for en privatbil med abonnement, vil koste 112 kroner. Med andre ord 38 kroner mer enn billetten koster i dag. Dette viser utregninger gjort av Nordland fylkeskommune.

Fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Monika Sande. Foto:  Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Monika Sande. Foto:  Thor-Wiggo Skille

– Dersom lovnaden om kutt skal gjennomføres, skulle denne fortsatt kostet 74 kroner med ny ordning. Dette vil ramme svært mange pendlere. Mange av dem er de som bruker ferge oftest. Det må det ryddes opp i, sier Sande.

Med de nye forslagene til rabattavtaler, vil rabatten gå fra 50 prosent til 20 prosent totalt, og kostnaden blir dermed 112 kroner.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også:

Dropper krav om å kaste underleverandør: Blir ferdig med jobben før rettssaken

– I strid med Stortingets signaler

– For at vi skal kunne ta hele Nordland i bruk, må forutsetningene for pendlerne langs kysten være gode. At pendlere ikke er tatt tilstrekkelig hensyn til her, er i strid med Stortingets klare prioriteringer, påpeker Sande.

– Stortinget var helt tydelig i kommunikasjonen her. Pendlere skulle prioriteres, og kystfolket skulle få lavere fergepriser. Da kan det ikke bli en prisøkning i stedet, påpeker Sande.

Hun viser til at Statens vegvesen har vært inne på flere mulige rabattløsninger, og at det ikke bør være vanskelig å få på plass en løsning som gir pendlere like god uttelling som andre reisende.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Må ha rabatt for alle reisende

Fylkesrådet i Nordland støtter ellers forslagene til Statens vegvesen om å fjerne forskuddsbetaling og redusere antall takstgrupper. I tillegg mener fylkesrådet at nye rabattløsninger bør innføres, men altså med helt annen rabattordning for pendlere. Enn den som er foreslått.

– Hadde fylkeskommunene vært koblet på tidligere, hadde vi nok plukket opp dette før, men det er enda tid til å få på plass en god nok rabatt også for pendlere. Nå må resten av takst- og rabattsystemet utvikles sammen med oss som faktisk driver flesteparten av fergesambandene og vet hvor skoen trykker, konkluderer Sande.

Høringssvaret fra Nordland fylkeskommune er oversendt til Statens vegvesen.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.